dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Uusi-Kartano, Kosti | |
dc.date.accessioned | 2020-12-15T07:20:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-15T07:20:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73176 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden näkemysten ja
asiantuntijuuden vähäinen huomiointi oppimispelien tutkimuksessa on saanut
aikaan.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimukseen osallistujat olivat peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria. Aineisto kerättiin parihaastatteluina haastattelemalla oppilaita koulupäivän aikana.
Tutkimusten tulosten mukaan hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksiin kuuluvat esteettiset ja elämykselliset ominaisuudet, sisällölliset tehtävät, aktiviteetit ja osallistuminen pelimaailman tapahtumiin, sosiaaliset ominaisuudet ja yhdessä pelaaminen sekä tekniset ominaisuudet ja käytettävyys. Analyysissa havaittiin myös, että pelillinen oppiminen havainnollistaa ja tekee oppimista näkyväksi, kannustaa tutkivaan oppimiseen ja harjoittaa monipuolisesti
eri taitoja. Toisaalta havaittiin myös haasteita, joita digitaalisiin oppimispeleihin
ja pelilliseen oppimiseen liittyy, kuten pelisuunnittelun puutteet ja pelaamisen
merkityksen puuttumisen.
Tutkittavien näkemykset aiheesta vastasivat suurelta osin aikaisemman
tutkimuskirjallisuuden näkemyksiä ja pelillisen oppimisen teoreettisia malleja.
Oppilaiden, ja erityisesti lasten ja nuorten, näkemyksiä digitaalisista oppimispeleistä ja pelillisestä oppimisesta on kuitenkin syytä tutkia lisää tarkemman tiedon saamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012157123 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | mielipiteet | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |