Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. Oppimisen pelillistämisen hyötynä pidetään erityisesti motivaation lisääntymistä. Tutkielmassa tutkin, millaisia kokemuksia opettajilla ja pelisuunnittelijoilla on pelillisten oppimistapahtumien suunnittelusta ja millaisia taitoja tarvitaan opetuksen pelillistämiseen.
Tutkimus on fenomenologinen haastattelututkimus, jossa on haastateltu yhteensä kymmentä opettajaa ja pelisuunnittelijaa heidän kokemuksistaan pelillistettyjen oppimistapahtumien suunnittelusta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 ja tutkielman aineisto ovat näiden haastattelujen litteroinnit. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty tulkitsevaa fenomenologista analyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että suunnitteluun vaikuttaa suuresti millaisessa kontekstissa suunnittelua tehdään. Pelillistetyn opetuksen suunnittelun haasteina nähtiin monenlaisten resurssien puute, pedagogisen suunnittelun ja pelisunnittelun yhdistämisen haasteellisuus sekä ei toivotut vaikutukset oppilaan ja oppilasryhmän käyttäytymiseen. Syiksi pelillistämiselle nähtiin motivaation ja oppilaslähtöisyyden lisääntyminen, monenlaisten taitojen kehittyminen ja opettajan oma työssä viihtyminen. Haastateltavat korostivat suunnittelussa moniammatillisten taitojen tärkeyttä ja tarinallisuuden, kokemuksellisuuden ja pelien rakenteellista ymmärtämistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
Uusi-Kartano, Kosti (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ... -
Games for enhancing basic reading and maths skills : A systematic review of educational game design in supporting learning by people with learning disabilities
Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Aro, Mikko; Koskimaa, Raine; Äyrämö, Sanna-Mari (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2018) -
In order to enable meaningful playing : how to support player's learning through digital game narrative design
Äyrämö, Sanna-Mari (University of Jyväskylä, 2017)The main research problem of this constructive study is, how player’s learning during game playing can be supported through game narrative design. When the solutions are searched within narrative theories, modern game ... -
Digitaalisten oppimispelien opetuksellisen hyödyn arviointi
Varjosalo, Jeri (2021)Tutkielman tavoitteena oli selvittää konstruktiivisen menetelmän avulla, miten oppimispelit opettavat ja toimivat ja muodostaa tämän pohjalta malli, jolla kaikenlaisten pelien opetuksellisuutta voitaisiin arvioida. ... -
Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet
Pietilä, Tiia (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.