University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Uusi-Kartano, Kosti
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden näkemysten ja asiantuntijuuden vähäinen huomiointi oppimispelien tutkimuksessa on saanut aikaan. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimukseen osallistujat olivat peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria. Aineisto kerättiin parihaastatteluina haastattelemalla oppilaita koulupäivän aikana. Tutkimusten tulosten mukaan hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksiin kuuluvat esteettiset ja elämykselliset ominaisuudet, sisällölliset tehtävät, aktiviteetit ja osallistuminen pelimaailman tapahtumiin, sosiaaliset ominaisuudet ja yhdessä pelaaminen sekä tekniset ominaisuudet ja käytettävyys. Analyysissa havaittiin myös, että pelillinen oppiminen havainnollistaa ja tekee oppimista näkyväksi, kannustaa tutkivaan oppimiseen ja harjoittaa monipuolisesti eri taitoja. Toisaalta havaittiin myös haasteita, joita digitaalisiin oppimispeleihin ja pelilliseen oppimiseen liittyy, kuten pelisuunnittelun puutteet ja pelaamisen merkityksen puuttumisen. Tutkittavien näkemykset aiheesta vastasivat suurelta osin aikaisemman tutkimuskirjallisuuden näkemyksiä ja pelillisen oppimisen teoreettisia malleja. Oppilaiden, ja erityisesti lasten ja nuorten, näkemyksiä digitaalisista oppimispeleistä ja pelillisestä oppimisesta on kuitenkin syytä tutkia lisää tarkemman tiedon saamiseksi. ...
Keywords
oppimispelit oppiminen digitaaliset pelit pelit tietokonepelit pelaaminen pelillistäminen käsitykset mielipiteet pelisuunnittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157123

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi 

    Kuutti, Elina (2021)
    Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. ...
  • Games for enhancing basic reading and maths skills : A systematic review of educational game design in supporting learning by people with learning disabilities 

    Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Aro, Mikko; Koskimaa, Raine; Äyrämö, Sanna-Mari (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2018)
  • In order to enable meaningful playing : how to support player's learning through digital game narrative design 

    Äyrämö, Sanna-Mari (University of Jyväskylä, 2017)
    The main research problem of this constructive study is, how player’s learning during game playing can be supported through game narrative design. When the solutions are searched within narrative theories, modern game ...
  • Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations 

    Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)
    We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
  • Tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen opetus pelillisesti 

    Nieminen, Juho (2016)
    Tutkielmassa perehdytään tieto- ja viestintätekniikan opettamiseen digitaalisen pelin ja sen tarinankerronnan avulla. Tutkielma on toteutettu kehittämistutkimuksena, jonka tuloksena tuotetaan oppimispellin suunnitelma, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre