Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta
Honko, M., & Skinnari, K. (2020). Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(7). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/opettajien-ja-opettajaopiskelijoiden-kasityksia-kielesta-ja-kielitietoisuudesta
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2020
Tarkastelemme tässä kirjoituksessa opettajien sekä opettajaksi suuntautuvien
yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta, jotka ovat
voimassa olevien opetussuunnitelmien (ESIOPS, POPS, LOPS) keskiössä. Aineisto
on kerätty nykyisten Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden voimaan
astumisen jälkeen vuosina 2017–2019, ja se koostuu kahden kielitietoista
koulutusta käsittelevän koulutuskokonaisuuden ennakkotehtävistä sekä yliopistoopiskelijoille suunnatusta kyselystä. Tässä yhteydessä keskitymme tehtäviin,
joissa osallistujia pyydettiin määrittelemään kieltä ja kielitietoisuutta. Aineisto
osoittaa, että niin koulutuksen kentällä vallitsevat kuin yksilöllisetkin käsitykset
kielitietoisuudesta ovat vaihtelevia, moniulotteisia ja muuntuvia, eikä niitä voida
olettaa yhteneviksi edes valveutuneessa ja valikoituneessa asiantuntijajoukossa.
Käsityksiä jakamalla ja niistä keskustelemalla voidaan kuitenkin päästä
lähemmäksi kollegiaalista yhteisymmärrystä ja opetuksen valtakunnallisia
tavoitteita.
...
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/opettajien-ja-opettajaopiskelijoiden-kasityksia-kielesta-ja-kielitietoisuudestaJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47248756
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Karppinen, Artturi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä ... -
Suomalaisten ja namibialaisten kielten opettajaopiskelijoiden tulevaisuuden visiot ja kestävät käytänteet
Kuusalu, Salla-Riikka; Shiweda, Meameno; Maijala, Minna; Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Merijärvi, Soila (Turun yliopisto; Åbo Akademi, 2024) -
Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
Niiranen, Inka; Mannermetsä, Salla (2024)Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. ... -
"Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
Ylikotila, Tuomas (2012)Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.