dc.contributor.author | Honko, Mari | |
dc.contributor.author | Skinnari, Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T10:16:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T10:16:39Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Honko, M., & Skinnari, K. (2020). Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>11</i>(7). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/opettajien-ja-opettajaopiskelijoiden-kasityksia-kielesta-ja-kielitietoisuudesta" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/opettajien-ja-opettajaopiskelijoiden-kasityksia-kielesta-ja-kielitietoisuudesta</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_47248756 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72960 | |
dc.description.abstract | Tarkastelemme tässä kirjoituksessa opettajien sekä opettajaksi suuntautuvien
yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta, jotka ovat
voimassa olevien opetussuunnitelmien (ESIOPS, POPS, LOPS) keskiössä. Aineisto
on kerätty nykyisten Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden voimaan
astumisen jälkeen vuosina 2017–2019, ja se koostuu kahden kielitietoista
koulutusta käsittelevän koulutuskokonaisuuden ennakkotehtävistä sekä yliopistoopiskelijoille suunnatusta kyselystä. Tässä yhteydessä keskitymme tehtäviin,
joissa osallistujia pyydettiin määrittelemään kieltä ja kielitietoisuutta. Aineisto
osoittaa, että niin koulutuksen kentällä vallitsevat kuin yksilöllisetkin käsitykset
kielitietoisuudesta ovat vaihtelevia, moniulotteisia ja muuntuvia, eikä niitä voida
olettaa yhteneviksi edes valveutuneessa ja valikoituneessa asiantuntijajoukossa.
Käsityksiä jakamalla ja niistä keskustelemalla voidaan kuitenkin päästä
lähemmäksi kollegiaalista yhteisymmärrystä ja opetuksen valtakunnallisia
tavoitteita. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/opettajien-ja-opettajaopiskelijoiden-kasityksia-kielesta-ja-kielitietoisuudesta | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | kielikäsitykset | |
dc.subject.other | opettajaopiskelijat | |
dc.subject.other | kielitietoinen pedagogiikka | |
dc.title | Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012036911 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 7 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6333 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15028 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | D1 | |