University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta

Thumbnail
View/Open
776.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hynninen, Lea
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan kielen opettajat omaksuvat käsityksiä opettamisesta kokemuksiensa kautta, joita he kohtaavat yhteiskunnassa, koulussa, opettajankoulutuksessa ja opettajana toimiessaan. Käsitysjärjestelmät muodostuvat ja muuttuvat vähitellen aikojen saatossa. Opettajat voivat kuitenkin kantaa mukanaan pinttyneitä ajatusmalleja opetuksesta omilta kouluvuosiltaan, jotka jätettäessä huomioimatta voivat siirtyä heidän omaan opetukseensa ja vaikuttaa epäsuotuisasti oppilaiden oppimiseen. Käsitykset opettamisesta ja oppimisesta ohjaavat opetustapahtumien luonnetta ja siksi onkin tärkeää tehdä tutkimuksia aiheesta. Tässä tutkimuksessa käsitykset ymmärretään dynaamisiksi, tilannesidonnaisiksi, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa rakentuviksi tietorakennelmiksi. Tutkimusaineisto koostuu kymmeneltä 2010-luvun kielileirillä ohjaajana toimineelta vieraan kielen opettajaopiskelijalta aiemmin kerätyistä haastatteluista. Tutkittavilla oli pääaineenaan ruotsi, englanti, saksa tai venäjä ja he olivat opiskelleet keskimäärin viisi vuotta. Haastattelut pidettiin kahdessa erässä, ennen kielileiriä ja leirin aikana, ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineistoa tarkastellaan dialogeina ja analyysissä käytetään apuna sisällöllistä laadunanalyysiä. Nojaudun työssäni pääasiassa kielen oppimisen ja opettamisen tutkimusperinteeseen (soveltava kielentutkimus), mutta myös kasvatustieteelliseen tutkimukseen opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksistä. Tässä tutkimuksessa opettajaopiskelijoiden käsitykset opettamisesta näyttävät olevan voimakkaasti opetussuunnitelman ja muiden ulkoisten normien säätelemää ja kontrolloimaa. Opiskelijat kaipaavat kieltenopetukseen enemmän kielileirillä ollutta vapautta opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen, jota he sovelsivat muun muassa oppimisympäristöjen valinnassa, vapaampaa aikataulua noudattaessa ja toiminnallisia opetusmenetelmiä käyttäessä. Opettajaopiskelijat näkevät hyvän oppimisilmapiirin ja pelit ja leikit kielten oppimista tukevina tekijöinä. Opiskelijoiden käsitykset mukailevat nykysuuntausta, jossa käsitykset ymmärretään kontekstisidonnaisiksi, monitahoisiksi, vuorovaikutteisiksi, dynaamisiksi ja jopa ristiriitaisiksi. ...
Alternative title
Kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Keywords
käsitykset opettajaopiskelijat vieraan kielen opettaminen ja oppiminen kielileiri kielen oppiminen kielet opetus opiskelijat koululaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512073922

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa 

    Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)
    Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta 

    Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)
    Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
  • Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta 

    Honko, Mari; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Tarkastelemme tässä kirjoituksessa opettajien sekä opettajaksi suuntautuvien yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta, jotka ovat voimassa olevien opetussuunnitelmien (ESIOPS, POPS, LOPS) ...
  • "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla 

    Nyrhilä, Jenni (2013)
    Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. ...
  • Matematiikka päiväkodissa : varhaiskasvattajien käsityksiä matematiikasta, sen oppimisesta ja opettamisesta 

    Oikkonen, Heli (2000)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre