University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään

Thumbnail
View/Open
845.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vähätörmä, Matias
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ikäluokkien eroja ja yhtäläisyyksiä itsearvioiduissa sosiaalisissa taidoissaan. Tutkimuksen kohdejoukko (n= 30) koostui Vantaan ja Jyväskylän koripallon harrastajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä noudattaen strukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyssä sosiaalisia taitoja mitanneet mittarit muodostettiin käyttäen apuna Goldsteinin (1980) kehittelemää kysymysjoukkoa. Kysymykset muokattiin joukkueurheilun kontekstiin. Aineiston analysointivaiheessa mittareiden kysymyksistä muodostettiin summamuuttuja, jotta päämuuttujan yhteyksiä ja eroja harrastettujen vuosien, sukupuolen ja iän välillä oli mahdollista tarkastella. Summamuuttujan yhteyttä harrastettuihin vuosiin tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimella. Sukupuolen vaikutusta tutkittiin puolestaan Mann-Whitney U -testin avulla. Ikävuosien eroavaisuuksia sosiaalisissa taidoissa tutkittiin puolestaan Kruskall-Wallis -testillä. Tutkimus osoitti, ettei harrastettujen vuosien ja itsearvioitujen sosiaalisten taitojen välillä ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, vaikka heikko riippuvuus olikin nähtävissä. Sukupuolten välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Sen sijaan keskiarvojen tuloksista ilmeni, että pojat arvioivat omat sosiaaliset taitonsa heikommiksi kuin tytöt. Ikäluokkien välisessä tarkastelussa 7–vuotiaat arvioivat omat taitonsa hieman vahvemmiksi kuin 8- ja 9-vuotiaat, joiden keskiarvot olivat lähes identtiset, kuitenkaan erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Tämä tutkimus tuo arvokasta tietoa joukkueurheilun ja sosiaalisten taitojen tason yhteydestä harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi joukkueurheilun ohjaaja- ja valmentajakoulutuksessa. Lisäksi tutkimus avaa uuden ja laajemman tutkimusnäkökulman joukkueurheilun ja sosiaalisten taitojen yhteyden tutkimiseen. ...
Keywords
lapset (ikäryhmät) koripallo yhteistyö ryhmädynamiikka sosiaaliset taidot joukkueurheilu sosiaaliset suhteet sosiaalinen vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006244612

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4034]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ihminen taitojen takana : kokemuksiani tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelusta liikuntapedagogiikan opintoihin kuuluvalla kurssilla 

    Virta, Jukka (2004)
  • Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä 

    Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa 

    Reinikainen, Salla (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ...
  • Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education 

    Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)
    The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ...
  • Using the Storytelling Method to Hear Children’s Perspectives and Promote Their Social-Emotional Competence 

    Koivula, Merja; Turja, Leena; Laakso, Marja-Leena (Sage Publications, 2020)
    This study investigated the use of a playful, narrative, vignette-based method, called Story Magician’s Play Time (SMPT), in supporting children’s social-emotional reasoning and in helping children practice their social ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre