Joukkueurheilua harrastavien 7–11-vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11-
vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa
harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko (n= 150)
koostuivat Suomalaisten koripalloseurojen harrastajista. Tutkimuksen aineisto
kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyssä sosiaalisia taitoja
mitanneet mittarit muodostettiin Goldsteinin (1980) ja Croninin ja Allenin (2017)
kehittelemiä kysymyspatteristoja hyödyntäen. Kysymyksiä jatkojalostettiin
joukkueurheilukontekstiin sopivaksi. Aineiston analysointivaiheessa
mittareiden kysymyksistä muodostettiin summamuuttuja, jolloin päämuuttujan
yhtäläisyyksiä ja eroja harrastusvuosiin, sukupuoliin ja ikäluokkiin voitiin tutkia.
Tarkasteluissa käytettiin apuna Pearsonin korrelaatiota, kahden riippumattoman
otoksen t-testiä ja Kruskall-Wallis-testiä.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään
Vähätörmä, Matias (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
"Hei sä voit kuljettaa ja mä painan tästä" : lasten yhteistoiminnallinen vertaistyöskentely Tunne-etsivät pelin aikana.
Vallenius, Heini (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta ... -
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ...