University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kielellisten ja toiminnanohjauksen taitojen yhteydet sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla

Thumbnail
View/Open
727.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nurmisto, Nea |
Räihä, Katariina
Date
2022
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot yhteydessä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön arvioimaan sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla. Sosiaalisen kompetenssin osa-alueista tarkasteltiin sosiaalisia taitoja (yhteistyötaidot, assertiivisuus ja itsehillintä) ja ongelmakäyttäytymistä (sisään- ja ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen). Toiminnanohjauksen taidoista tarkasteltiin inhibitiota, työmuistia sekä suunnittelutaitoja ja sujuvuutta. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita siitä, kuinka paljon kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot selittävät sosiaalisen kompetenssin osa-alueiden vaihtelusta. Lisäksi haluttiin selvittää, ovatko yhteydet erilaisia pojilla ja tytöillä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Niilo Mäki Instituutissa toteutettua Tomera-hankkeen (2007–2011) aineistoa. Tutkimuksessa käytettyyn aineistoon kuului yhteensä 102 lasta, joista poikia oli 54 ja tyttöjä 48. Tutkimuksen aineisto koostui yksilötutkimuksissa lapsista kerättyjen neuropsykologisten testien tuloksista heidän ollessa iältään 5 vuotta ja 3 kuukautta sekä vanhemmilta ja varhaiskasvatuksen henkilöstöltä kerätyistä kyselylomakkeista lasten ollessa iältään 4 vuotta ja 7 kuukautta. Kielellisiä ja toiminnanohjauksen taitoja kartoitettiin neuropsykologisten testien tulosten kautta ja sosiaalista kompetenssia SSRS-kyselylomakkeella (Social Skills Rating System). Tutkimuksen tilastollisena analyysimenetelmänä käytettiin hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kielelliset taidot olivat myönteisesti yhteydessä vanhempien arvioimaan assertiivisuuteen ja inhibitio oli myönteisesti yhteydessä vanhempien arvioimaan itsehillintään. Mitä paremmat kielelliset taidot lapsella oli, sitä assertiivisempi hän oli, ja mitä parempi inhibitio lapsella oli, sitä paremmaksi hänet arvioitiin itsehillinnän suhteen. Pojilla suunnittelutaidot ja sujuvuus olivat kielteisesti yhteydessä varhaiskasvatuksen henkilöstön arvioimaan sisäänpäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen. Mitä paremmat suunnittelutaidot ja sujuvuus pojalla oli, sitä vähemmän hänellä arvioitiin esiintyvän sisäänpäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Tutkimuksen tulosten perusteella lasten kielellisillä ja toiminnanohjauksen taidoilla näyttäisi olevan jonkin verran merkitystä heidän sosiaaliselle kompetenssilleen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaislapsuudessa lasten sosiaalista kompetenssia ja sen heikkouksia arvioitaessa olisi hyvä huomioida myös mahdolliset neuropsykologiset vaikeudet. ...
Keywords
sosiaalinen kompetenssi kielelliset taidot toiminnanohjauksen taidot varhaislapsuus ongelmakäyttäytyminen sosiaaliset taidot lapset (ikäryhmät) toiminnanohjaus (psykologia)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203492

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla 

    Kuusisto, Ansa (2020)
    Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa ...
  • Lasten ja nuorten kestävyyskunnon, kehon koostumuksen ja motoristen taitojen yhteydet kognitioon 8-vuoden seurannan aikana 

    Ojalainen, Kati (2021)
    Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet lasten ja nuorten viettävän yhä pidempiä aikoja fyysisesti passiivisina ja vain pieni osa heistä liikkuu riittävästi terveytensä kannalta. Lapsuus ja nuoruus ovat kriittistä aikaa ...
  • Kielellisten taitojen yhteydet mielen teoriaan 3-6-vuotiailla lapsilla 

    Hannula, Liisa (2007)
  • Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään 

    Vähätörmä, Matias (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ...
  • Joukkueurheilua harrastavien 7–11-vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään 

    Vähätörmä, Matias (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre