Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien
tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen
työntekijöiden teemahaastattelua, jotka toteutettiin TUIKKU-hankkeen
yhteydessä touko-kesäkuussa 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista
sisällönanalyysin menetelmää käyttäen.
Tulosten perusteella aikuiset kokivat merkitykselliseksi lasten
sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa emotionaalisesti lämpimän
vuorovaikutuksen, lapsen tunnesäätelyn tukemisen, oppimisympäristön ja
vertaissuhteiden tukemisen. Lapsen tunnesäätelyä tuettiin sekä ennakoivasti että
tunteen syntyessä lapsen tunteet hyväksyen, myötäeläen ja tunteen taustalla
olevia syitä ymmärtäen. Aikuisen omissa tunnetaidoissa merkityksellisiksi
nousivat tunteiden ilmaisu toisille aikuisille, tunnetaitojen mahdollistama
ennakoiva tunteiden säätely haastavissa tilanteissa ja itsetietoisuus.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että emotionaalisesti
lämmin vuorovaikutus luo perustan lasten sosioemotionaalisten taitojen
tukemiselle. Aikuisen hyvät tunnetaidot ovat merkittävä voimavara haastavien
tilanteiden kohtaamisessa, mahdollistavat lapsen empaattisen kohtaamisen ja
vaikuttavat myönteisesti työssä jaksamiseen sekä lapsen sosioemotionaalisten
taitojen tuen toteutumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ... -
”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa
Ala-Lahti, Sonja (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.