University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hautamäki, Satu
Date
2023
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijöiden teemahaastattelua, jotka toteutettiin TUIKKU-hankkeen yhteydessä touko-kesäkuussa 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Tulosten perusteella aikuiset kokivat merkitykselliseksi lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa emotionaalisesti lämpimän vuorovaikutuksen, lapsen tunnesäätelyn tukemisen, oppimisympäristön ja vertaissuhteiden tukemisen. Lapsen tunnesäätelyä tuettiin sekä ennakoivasti että tunteen syntyessä lapsen tunteet hyväksyen, myötäeläen ja tunteen taustalla olevia syitä ymmärtäen. Aikuisen omissa tunnetaidoissa merkityksellisiksi nousivat tunteiden ilmaisu toisille aikuisille, tunnetaitojen mahdollistama ennakoiva tunteiden säätely haastavissa tilanteissa ja itsetietoisuus. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että emotionaalisesti lämmin vuorovaikutus luo perustan lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiselle. Aikuisen hyvät tunnetaidot ovat merkittävä voimavara haastavien tilanteiden kohtaamisessa, mahdollistavat lapsen empaattisen kohtaamisen ja vaikuttavat myönteisesti työssä jaksamiseen sekä lapsen sosioemotionaalisten taitojen tuen toteutumiseen. ...
Keywords
sosioemotionaalisten taitojen tukeminen aikuisen tunnetaidot tunnetaidot sosioemotionaaliset taidot varhaiskasvatus tunteet lapset (ikäryhmät) sosiaaliset taidot vuorovaikutus vertaissuhteet tunne-elämän kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303222232

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24987]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä 

    Laukka, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ...
  • "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa 

    Arvaja, Iina (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ...
  • ”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa 

    Ala-Lahti, Sonja (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ...
  • Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa 

    Reinikainen, Salla (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ...
  • Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa 

    Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre