The relationship between knowledge of formulaic sequences and willingness to communicate in Finnish EFL speakers : a correlational study
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kielen vakiintuneet ilmaisut ja vieraan kielen oppijan halukkuus kommunikoida kohdekielellä ovat molemmat erittäin ajankohtaisia tutkimuskohteita. Näiden ilmiöiden välistä suhdetta ei ole kuitenkaan tähän asti tutkittu lainkaan ja suomalaisten englannin oppijoiden osa kyseisten ilmiöiden tutkimuksessa on häviävän pieni. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on täydentää alan kirjallisuutta selvittämällä, miten englannin kielen vakiintuneiden ilmaisujen hallinta vaikuttaa suomalaisten englannin kielen käyttäjien halukkuuteen kommunikoida kohdekielellä. Lisäksi tutkimuskohteena ovat iän ja sukupuolen mahdolliset vaikutukset näiden kahden tekijän väliseen suhteeseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa vuonna 2019 jaetulla nettikyselyllä, johon osallistui yhteensä 474 13-60+-vuotiasta suomalaista englannin kielen käyttäjää. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttämällä tilastomenetelmiä. Pearsonin korrelaatiokertoimet laskettiin muuttujien kesken ja niitä vertailtiin keskenään eri ikäryhmissä ja sukupuolen mukaan käyttämällä Fisherin z-muunnosta ja z-testausta.
Korrelaatiotutkimuksen päätuloksena oli vahva positiivinen korrelaatio (r =.54, p >.001) tutkittavien muuttujien välillä. Tämä tarkoittaa, että mikäli osallistuja hallitsi vakiintuneet ilmaisut hyvin, hän osoitti myös vahvaa halukkuutta kommunikoida englanniksi. Sukupuolella ei ollut merkittävää vaikutusta tekijöiden väliseen suhteeseen, mutta ikä vaikutti merkittävästi 20-39- ja 40-59-vuotiaiden välisessä vertailussa. Tulokset antavat lisää painoarvoa vakiintuneiden ilmaisujen tietoiseen huomioimiseen englannin kielen opetuksessa, sillä se voi konkreettisesti auttaa oppijoita olemaan aloitteellisia englannin kielen käyttäjiä niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
Ylisirniö, Matti (2012)Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Idols and peeves : positive and negative rolemodels for Finnish youngsters learning English
Pekkarinen, Beate (2022)Nuoreen englannin kielenoppijaan vaikuttaa merkittävästi se, ketä hän ihailee tai inhoaa. Toisen kielen oppiminen määrittyy usean eri tekijän ja tason kautta, mutta motivaatio lienee niistä merkittävin. Nuoruus on muutenkin ... -
Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Hartikainen, Tuomas (2018)Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ...