dc.contributor.author | Kuosmanen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2020-04-09T05:34:41Z | |
dc.date.available | 2020-04-09T05:34:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68494 | |
dc.description.abstract | Kielen vakiintuneet ilmaisut ja vieraan kielen oppijan halukkuus kommunikoida kohdekielellä ovat molemmat erittäin ajankohtaisia tutkimuskohteita. Näiden ilmiöiden välistä suhdetta ei ole kuitenkaan tähän asti tutkittu lainkaan ja suomalaisten englannin oppijoiden osa kyseisten ilmiöiden tutkimuksessa on häviävän pieni. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on täydentää alan kirjallisuutta selvittämällä, miten englannin kielen vakiintuneiden ilmaisujen hallinta vaikuttaa suomalaisten englannin kielen käyttäjien halukkuuteen kommunikoida kohdekielellä. Lisäksi tutkimuskohteena ovat iän ja sukupuolen mahdolliset vaikutukset näiden kahden tekijän väliseen suhteeseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa vuonna 2019 jaetulla nettikyselyllä, johon osallistui yhteensä 474 13-60+-vuotiasta suomalaista englannin kielen käyttäjää. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttämällä tilastomenetelmiä. Pearsonin korrelaatiokertoimet laskettiin muuttujien kesken ja niitä vertailtiin keskenään eri ikäryhmissä ja sukupuolen mukaan käyttämällä Fisherin z-muunnosta ja z-testausta.
Korrelaatiotutkimuksen päätuloksena oli vahva positiivinen korrelaatio (r =.54, p >.001) tutkittavien muuttujien välillä. Tämä tarkoittaa, että mikäli osallistuja hallitsi vakiintuneet ilmaisut hyvin, hän osoitti myös vahvaa halukkuutta kommunikoida englanniksi. Sukupuolella ei ollut merkittävää vaikutusta tekijöiden väliseen suhteeseen, mutta ikä vaikutti merkittävästi 20-39- ja 40-59-vuotiaiden välisessä vertailussa. Tulokset antavat lisää painoarvoa vakiintuneiden ilmaisujen tietoiseen huomioimiseen englannin kielen opetuksessa, sillä se voi konkreettisesti auttaa oppijoita olemaan aloitteellisia englannin kielen käyttäjiä niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | formulaic language | |
dc.subject.other | willingness to communicate | |
dc.subject.other | WTC | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | The relationship between knowledge of formulaic sequences and willingness to communicate in Finnish EFL speakers : a correlational study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004092711 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | fraasit | |
dc.subject.yso | korrelaatio | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | phrases | |
dc.subject.yso | correlation | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | second language | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |