Show simple item record

dc.contributor.authorKuosmanen, Anna
dc.date.accessioned2020-04-09T05:34:41Z
dc.date.available2020-04-09T05:34:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68494
dc.description.abstractKielen vakiintuneet ilmaisut ja vieraan kielen oppijan halukkuus kommunikoida kohdekielellä ovat molemmat erittäin ajankohtaisia tutkimuskohteita. Näiden ilmiöiden välistä suhdetta ei ole kuitenkaan tähän asti tutkittu lainkaan ja suomalaisten englannin oppijoiden osa kyseisten ilmiöiden tutkimuksessa on häviävän pieni. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on täydentää alan kirjallisuutta selvittämällä, miten englannin kielen vakiintuneiden ilmaisujen hallinta vaikuttaa suomalaisten englannin kielen käyttäjien halukkuuteen kommunikoida kohdekielellä. Lisäksi tutkimuskohteena ovat iän ja sukupuolen mahdolliset vaikutukset näiden kahden tekijän väliseen suhteeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa vuonna 2019 jaetulla nettikyselyllä, johon osallistui yhteensä 474 13-60+-vuotiasta suomalaista englannin kielen käyttäjää. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttämällä tilastomenetelmiä. Pearsonin korrelaatiokertoimet laskettiin muuttujien kesken ja niitä vertailtiin keskenään eri ikäryhmissä ja sukupuolen mukaan käyttämällä Fisherin z-muunnosta ja z-testausta. Korrelaatiotutkimuksen päätuloksena oli vahva positiivinen korrelaatio (r =.54, p >.001) tutkittavien muuttujien välillä. Tämä tarkoittaa, että mikäli osallistuja hallitsi vakiintuneet ilmaisut hyvin, hän osoitti myös vahvaa halukkuutta kommunikoida englanniksi. Sukupuolella ei ollut merkittävää vaikutusta tekijöiden väliseen suhteeseen, mutta ikä vaikutti merkittävästi 20-39- ja 40-59-vuotiaiden välisessä vertailussa. Tulokset antavat lisää painoarvoa vakiintuneiden ilmaisujen tietoiseen huomioimiseen englannin kielen opetuksessa, sillä se voi konkreettisesti auttaa oppijoita olemaan aloitteellisia englannin kielen käyttäjiä niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherformulaic language
dc.subject.otherwillingness to communicate
dc.subject.otherWTC
dc.subject.otherEFL
dc.titleThe relationship between knowledge of formulaic sequences and willingness to communicate in Finnish EFL speakers : a correlational study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004092711
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysofraasit
dc.subject.ysokorrelaatio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysophrases
dc.subject.ysocorrelation
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysosecond language
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record