Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective

Abstract
Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli se, että kielenkäyttäjillä on muistissa hallussaan suuri määrä valmiita tai puolivalmiita kielellisiä rakenteita, joita ei kieltä tuottaessaan tarvitse enää analyyttisesti purkaa kielioppiin nojaten. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin suomalaisten lukiolaisten metalingvistisiä taitoja artikkelien käyttöön liittyen. Tutkimukseen osallistui kuusi keskisuomalaista lukiolaisryhmää, joista kaksi koostui toisen vuoden, ja neljä kolmannen vuoden opiskelijoista. Määrällistä ja laadullista tutkimusdataa kerättiin opiskelijoiden englannin tunnin aikana artikkelintäyttötestin ja kyselyn avulla. Artikkelitestissä opiskelijat lukivat tekstin, josta oli poistettu kaikki artikkelit, ja lisäsivät tekstiin oikeat artikkelit. Testin sisään oli piilotettu fraasipareja, joissa artikkelin käyttö oli saman kielioppisäännön mukainen, mutta fraasiparit erosivat toisistaan yleisyydessään englanninkielessä. Artikkelitestin jälkeen opiskelijoita pyydettiin selittämään joitakin heidän omista artikkelivalinnoistaan, ja tarkoitus oli vertailla, olivatko selitykset samat yleisten ja harvinaisten fraasiparien kesken. Artikkelitestin tulosten perusteella opiskelijoiden oli merkittävästi helpompi syöttää tekstiin oikea artikkeli silloin, kun se esiintyi osana yleisempää fraasia harvinaisempiin fraaseihin verrattuna. Lisäksi opiskelijat perustelivat artikkelinkäyttöään yleisempien fraasien kohdalla enemmän intuitioon ja muistiin tukeutuen. Tutkimus vahvistaa käsitystä kielen formulaisuudesta, ja että ilmiö ei rajoitu ainoastaan leksikseen, vaan myös perinteisesti kieliopin hallitsemiksi luultuihin kielellisiin rakenteisiin. Kielten opetuksessa on siten syytä pohtia, voiko formulaisuus auttaa joidenkin kielellisten rakenteiden omaksumisessa, mutta yhtä lailla on valmennettava oppijoita tuottamaan ja tulkitsemaan heille uudenlaisia rakenteita.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809134107Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share