Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli se, että kielenkäyttäjillä on muistissa hallussaan suuri määrä valmiita tai puolivalmiita kielellisiä rakenteita, joita ei kieltä tuottaessaan tarvitse enää analyyttisesti purkaa kielioppiin nojaten. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin suomalaisten lukiolaisten metalingvistisiä taitoja artikkelien käyttöön liittyen.
Tutkimukseen osallistui kuusi keskisuomalaista lukiolaisryhmää, joista kaksi koostui toisen vuoden, ja neljä kolmannen vuoden opiskelijoista. Määrällistä ja laadullista tutkimusdataa kerättiin opiskelijoiden englannin tunnin aikana artikkelintäyttötestin ja kyselyn avulla.
Artikkelitestissä opiskelijat lukivat tekstin, josta oli poistettu kaikki artikkelit, ja lisäsivät tekstiin oikeat artikkelit. Testin sisään oli piilotettu fraasipareja, joissa artikkelin käyttö oli saman kielioppisäännön mukainen, mutta fraasiparit erosivat toisistaan yleisyydessään englanninkielessä. Artikkelitestin jälkeen opiskelijoita pyydettiin selittämään joitakin heidän omista artikkelivalinnoistaan, ja tarkoitus oli vertailla, olivatko selitykset samat yleisten ja harvinaisten fraasiparien kesken.
Artikkelitestin tulosten perusteella opiskelijoiden oli merkittävästi helpompi syöttää tekstiin oikea artikkeli silloin, kun se esiintyi osana yleisempää fraasia harvinaisempiin fraaseihin verrattuna. Lisäksi opiskelijat perustelivat artikkelinkäyttöään yleisempien fraasien kohdalla enemmän intuitioon ja muistiin tukeutuen.
Tutkimus vahvistaa käsitystä kielen formulaisuudesta, ja että ilmiö ei rajoitu ainoastaan leksikseen, vaan myös perinteisesti kieliopin hallitsemiksi luultuihin kielellisiin rakenteisiin. Kielten opetuksessa on siten syytä pohtia, voiko formulaisuus auttaa joidenkin kielellisten rakenteiden omaksumisessa, mutta yhtä lailla on valmennettava oppijoita tuottamaan ja tulkitsemaan heille uudenlaisia rakenteita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
On Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book
Hämäläinen, Outi (2018)Kivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. ... -
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ... -
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...