Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli se, että kielenkäyttäjillä on muistissa hallussaan suuri määrä valmiita tai puolivalmiita kielellisiä rakenteita, joita ei kieltä tuottaessaan tarvitse enää analyyttisesti purkaa kielioppiin nojaten. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin suomalaisten lukiolaisten metalingvistisiä taitoja artikkelien käyttöön liittyen.
Tutkimukseen osallistui kuusi keskisuomalaista lukiolaisryhmää, joista kaksi koostui toisen vuoden, ja neljä kolmannen vuoden opiskelijoista. Määrällistä ja laadullista tutkimusdataa kerättiin opiskelijoiden englannin tunnin aikana artikkelintäyttötestin ja kyselyn avulla.
Artikkelitestissä opiskelijat lukivat tekstin, josta oli poistettu kaikki artikkelit, ja lisäsivät tekstiin oikeat artikkelit. Testin sisään oli piilotettu fraasipareja, joissa artikkelin käyttö oli saman kielioppisäännön mukainen, mutta fraasiparit erosivat toisistaan yleisyydessään englanninkielessä. Artikkelitestin jälkeen opiskelijoita pyydettiin selittämään joitakin heidän omista artikkelivalinnoistaan, ja tarkoitus oli vertailla, olivatko selitykset samat yleisten ja harvinaisten fraasiparien kesken.
Artikkelitestin tulosten perusteella opiskelijoiden oli merkittävästi helpompi syöttää tekstiin oikea artikkeli silloin, kun se esiintyi osana yleisempää fraasia harvinaisempiin fraaseihin verrattuna. Lisäksi opiskelijat perustelivat artikkelinkäyttöään yleisempien fraasien kohdalla enemmän intuitioon ja muistiin tukeutuen.
Tutkimus vahvistaa käsitystä kielen formulaisuudesta, ja että ilmiö ei rajoitu ainoastaan leksikseen, vaan myös perinteisesti kieliopin hallitsemiksi luultuihin kielellisiin rakenteisiin. Kielten opetuksessa on siten syytä pohtia, voiko formulaisuus auttaa joidenkin kielellisten rakenteiden omaksumisessa, mutta yhtä lailla on valmennettava oppijoita tuottamaan ja tulkitsemaan heille uudenlaisia rakenteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
On Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book
Hämäläinen, Outi (2018)Kivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. ... -
To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
Ylisirniö, Matti (2012)Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.