University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views

Thumbnail
View/Open
466.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kostiainen, Essi
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan oppilaiden ja opiskelijoiden halukkuudesta puhua vieraita kieliä, tässä tapauksessa erityisesti englantia, ei suomalaisessa kontekstissa ole tutkimustietoa. Kielen opettamisen kannalta olisi kuitenkin tärkeää ymmärtää, miten oppilaat ja opiskelijat kokevat oman halukkuuteensa puhua englantia, ja miten erilaiset tilanteet oppitunnilla siihen vaikuttavat. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää suomalaisten lukiolaisten halukkuutta puhua englantia erityisesti oppitunnilla, sekä miten opiskelijat kokevat erilaisten luokkahuonetilanteiden vaikuttavan tähän halukkuuteen. Tutkimuksella halutaan selvittää myös vuonna 2009 lukion opetussuunnitelman perusteisiin lisätyn valinnaisen suullisen kielitaidon kurssin vaikutusta opiskelijoiden halukkuuteen puhua englantia. Tutkimuksen aineisto kerättiin Etelä-Suomessa sijaitsevassa lukiossa kyselylomakkeella, johon vastasi 73 lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa. Kyselylomake sisälsi 26 monivalintaväittämää, sekä yhden avoimen kysymyksen, ja se mittasi sekä vastaajien halukkuutta puhua englantia eri tilanteissa luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella, sekä erilaisia tekijöitä, joilla luokkatilanteessa voisi olla vaikutusta tähän halukkuuteen, kuten keskustelukumppaneiden määrä ja opettajan läsnäolo tilanteessa. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS-tilasto-ohjelman avulla, lukuun ottamatta avoimen kysymyksen vastauksia, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa selvisi, että yleisesti ottaen opiskelijat ovat jokseenkin halukkaita puhumaan englantia sekä oppitunneilla että niiden ulkopuolella. Oppitunnilla halukkuus on suurinta tilanteissa, joissa keskustelukumppaneita ei ole montaa. Vastaavasti halukkuus on pienintä, kun tilanteessa on mukana koko opetusryhmä. Monen vastaajan kohdalla myös esimerkiksi keskustelun aihe, keskustelukumppaneiden tunteminen sekä opettajan läsnäolo olivat vaikuttavina tekijöinä heidän halukkuudessaan puhua englantia oppitunnilla. Tulokset siitä, ovatko opiskelijat halukkaampia puhumaan englantia oppitunnilla vai sen ulkopuolella jäivät ristiriitaisiksi. Lisätutkimukselle olisi tarvetta vielä sekä muiden oppijaryhmien, esimerkiksi yläkouluikäisten halukkuudessa puhua, että lukiolaisten halukkuuden tutkimuksessa eri tutkimusmenetelmää käyttäen. Esimerkiksi havainnointitutkimuksella saataisiin täsmällisempää tietoa opiskelijoiden todellisesta toiminnasta, verrattuna tämän tutkimuksen aineistoon, jossa opiskelijat itse arvioivat omaa toimintaansa. ...
Keywords
oral skills willingness to communicate upper secondary school second language learning suullinen kielitaito englannin kieli kielen oppiminen lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505272070

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25581]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students 

    Fagerlund, Tarja (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ...
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills 

    Jääskeläinen, Katja (2020)
    Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, ...
  • Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students 

    Lehtimäki, Hanna (2019)
    Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ...
  • Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views 

    Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)
    Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre