To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, että mieli myös varastoi kaavafraasit kokonaisuuksina yksittäisten sanojen sijasta. Kivettyneet ilmaisut ovat tärkeitä kielen sujuvalle käytölle ja oppimiselle, sekä kielelle järjestelmänä, sillä ne nopeuttavat kahta ensimmäistä prosessia ja ovat kulttuurisidonnaisuudessaan kriittisiä viimeiselle. Täten on perusteltua olettaa myös opetusmateriaalien sisältävän kaavafraaseja. Aiheitta on kuitenkin tutkittu äärimmäisen vähän, ja lähes ainoat tutkimuksen koskevat äärimmäisen rajoittuneita englantilaisia yliopistokirjoja. Tarkempaa tutkimusta etenkään suomalaisista oppikirjoista ei yksinkertaisesti ole olemassa, ja tutkielmani keskittyykin tähän aukkoon tutkimusperinteessä.
Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, missä määrin kaavafraaseja esiintyy lukion englannin pakollisen viidennen kurssin tekstikirjoissa. Lisäksi tavoitteena oli saada selville, minkälaisia kaavafraaseja kirjat sisälsivät, sekä miten fraasit tuotiin esille ja opetettiin. Tutkimuksessa analysoitiin tekstianalyysin keinoin kahta suomalaista mainitulle kurssille tarkoitettua kirjaa kahdelta eri kustantajalta.
Tutkimukseni osoitti, että tekstikirjoissa oli hyvin erilaisia kaavafraaseja kuin luonnollisessa kielenkäytössä. Eritoten idiomit ja muut perinteiset sanonnat saivat osakseen suhteetonta huomiota. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että lähestymistavat fraasien opettamiseen olivat äärimmäisen erilaisia, vaikka kirjat pohjautuivat samaan sitovaan opetussuunnitelmaan. Ensimmäisessä kirjassa kaavafraasit olivat korkeintaan sivuroolissa, mutta toinen kirjoista oli osin suunniteltu niiden ympärille. Molemmissa tapauksissa on mitä suurimmalla todennäköisyydelle ollut kyse tietoisesta suunnitteluratkaisusta.
...
Muu nimeke
Case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary schoolAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
On Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book
Hämäläinen, Outi (2018)Kivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Maria (2013)Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy ... -
Globalisation in Finnish upper secondary school English textbooks
Tommiska, Elmeri (2020)Tämän tutkielma käsittelee lukion englannin oppikirjoissa esiintyvää kulttuurista globalisaatiota. Tavoitteena oli tutkia, miten suhde globalisaation on muuttunut lukion opetussuunnitelmissa 2003-2015, ja selvittää missä ... -
Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
Myyry, Antti (2016)Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.