University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners

Thumbnail
View/Open
375.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Malessa, Eva
Date
2011
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien käsityksiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälaisia käsityksiä S2-oppijoilla on englannin käytöstä ja asemasta Suomessa sekä heidän omassa elämässään että yleisemmällä tasolla. Lisäksi tutkin S2-oppijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkimus pyrkii samalla nostamaan esiin S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen mahdollisesta vaikutuksesta suomen kieleen sekä S2-oppimiseen ja -opettamiseen. Tutkimuksen aineisto kostuu sekä kirjallisesta että suullisesta materiaalista. Aineistona tutkimuksessa on kuusi esseetyyppistä kirjoitelmaa sekä neljä yksilöhaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen kansainvälistä yliopiston opiskelijaa eri kieli- ja kotimaataustoineen. Tarkastelin sisällönanalyysin avulla aineistoa. Tutkimukseen osallistuvat S2-oppijat huomauttivat, että heidän englannin kielen käyttönsä on lisääntynyt huomattavasti siitä lähtien, kun he muuttivat Suomeen. Tutkimuksessa selvisi, että englannin kieli on Suomessa vahvasti läsnä S2-oppijoiden arjessa ja erityisesti havaittavissa yliopistomaailmassa. Vaikka S2-oppijoiden mielestä englanti on valloittanut Suomea, he eivät usko, että englannin kielestä tulee virallinen kolmas kotimainen. Englannin kielen korkea status näkyy S2-oppijoiden mukaan esimerkiksi suomalaisten innossa harrastaa englannin kielen taitoja S2-oppijoiden kanssa. Tutkimus paljasti, että tutkittavat kokivat suomalaisten vastahakoisuuden puhua heidän kanssaan suomea usein haittaavan S2-opiskelua ja opiskelumotivaatiota. Jatkotutkimuksissa on otettava S2-oppijoiden lisäksi huomioon myös S2-opettajat, jotta saadaan enemmän tietoa siitä, mitkä ovat englannin kielen vaikutukset S2-opetukseen. ...
Alternative title
Attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learner
Keywords
Language contact English language language learning beliefs about SLA language attitudes metacognitive knowledge Finnish as a second language learners englannin kieli asenteet kielen oppiminen suomen kieli toinen kieli Suomi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103011837

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland 

    Hakkarainen, Tiina (2011)
    Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ...
  • Beliefs about learning English as a foreign language : comparisons of two groups of Finnish university students 

    Rantala, Minna (2002)
  • Learner’s beliefs : a case study of adult immigrants independently learning Finnish as a second language 

    Siren, Maricris (2021)
    Learners’ beliefs about second language acquisition (SLA) are described as learners’ personal theories about language learning and language in general. Previous studies reported that beliefs can be productive or unproductive ...
  • “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea 

    Mikkonen, Pinja (2022)
    Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ...
  • The role of English-language music in informal learning of English 

    Ala-Kyyny, Jenni (2012)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre