Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja
asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta
Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien käsityksiin. Tämän
tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälaisia käsityksiä S2-oppijoilla on englannin
käytöstä ja asemasta Suomessa sekä heidän omassa elämässään että yleisemmällä
tasolla. Lisäksi tutkin S2-oppijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkimus
pyrkii samalla nostamaan esiin S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen mahdollisesta
vaikutuksesta suomen kieleen sekä S2-oppimiseen ja -opettamiseen.
Tutkimuksen aineisto kostuu sekä kirjallisesta että suullisesta materiaalista. Aineistona
tutkimuksessa on kuusi esseetyyppistä kirjoitelmaa sekä neljä yksilöhaastattelua.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen kansainvälistä yliopiston opiskelijaa eri
kieli- ja kotimaataustoineen. Tarkastelin sisällönanalyysin avulla aineistoa.
Tutkimukseen osallistuvat S2-oppijat huomauttivat, että heidän englannin kielen
käyttönsä on lisääntynyt huomattavasti siitä lähtien, kun he muuttivat Suomeen.
Tutkimuksessa selvisi, että englannin kieli on Suomessa vahvasti läsnä S2-oppijoiden
arjessa ja erityisesti havaittavissa yliopistomaailmassa. Vaikka S2-oppijoiden mielestä
englanti on valloittanut Suomea, he eivät usko, että englannin kielestä tulee virallinen
kolmas kotimainen. Englannin kielen korkea status näkyy S2-oppijoiden mukaan
esimerkiksi suomalaisten innossa harrastaa englannin kielen taitoja S2-oppijoiden
kanssa. Tutkimus paljasti, että tutkittavat kokivat suomalaisten vastahakoisuuden puhua
heidän kanssaan suomea usein haittaavan S2-opiskelua ja opiskelumotivaatiota.
Jatkotutkimuksissa on otettava S2-oppijoiden lisäksi huomioon myös S2-opettajat, jotta
saadaan enemmän tietoa siitä, mitkä ovat englannin kielen vaikutukset S2-opetukseen.
...
Alternative title
Attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learnerKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
Learner’s beliefs : a case study of adult immigrants independently learning Finnish as a second language
Siren, Maricris (2021)Learners’ beliefs about second language acquisition (SLA) are described as learners’ personal theories about language learning and language in general. Previous studies reported that beliefs can be productive or unproductive ... -
“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Mikkonen, Pinja (2022)Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ... -
Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
Borel, Anna (2023)Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – ...