University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The relationship between knowledge of formulaic sequences and willingness to communicate in Finnish EFL speakers : a correlational study

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuosmanen, Anna
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kielen vakiintuneet ilmaisut ja vieraan kielen oppijan halukkuus kommunikoida kohdekielellä ovat molemmat erittäin ajankohtaisia tutkimuskohteita. Näiden ilmiöiden välistä suhdetta ei ole kuitenkaan tähän asti tutkittu lainkaan ja suomalaisten englannin oppijoiden osa kyseisten ilmiöiden tutkimuksessa on häviävän pieni. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on täydentää alan kirjallisuutta selvittämällä, miten englannin kielen vakiintuneiden ilmaisujen hallinta vaikuttaa suomalaisten englannin kielen käyttäjien halukkuuteen kommunikoida kohdekielellä. Lisäksi tutkimuskohteena ovat iän ja sukupuolen mahdolliset vaikutukset näiden kahden tekijän väliseen suhteeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa vuonna 2019 jaetulla nettikyselyllä, johon osallistui yhteensä 474 13-60+-vuotiasta suomalaista englannin kielen käyttäjää. Aineisto analysoitiin määrällisesti käyttämällä tilastomenetelmiä. Pearsonin korrelaatiokertoimet laskettiin muuttujien kesken ja niitä vertailtiin keskenään eri ikäryhmissä ja sukupuolen mukaan käyttämällä Fisherin z-muunnosta ja z-testausta. Korrelaatiotutkimuksen päätuloksena oli vahva positiivinen korrelaatio (r =.54, p >.001) tutkittavien muuttujien välillä. Tämä tarkoittaa, että mikäli osallistuja hallitsi vakiintuneet ilmaisut hyvin, hän osoitti myös vahvaa halukkuutta kommunikoida englanniksi. Sukupuolella ei ollut merkittävää vaikutusta tekijöiden väliseen suhteeseen, mutta ikä vaikutti merkittävästi 20-39- ja 40-59-vuotiaiden välisessä vertailussa. Tulokset antavat lisää painoarvoa vakiintuneiden ilmaisujen tietoiseen huomioimiseen englannin kielen opetuksessa, sillä se voi konkreettisesti auttaa oppijoita olemaan aloitteellisia englannin kielen käyttäjiä niin luokkahuoneessa kuin sen ulkopuolellakin. ...
Keywords
formulaic language willingness to communicate WTC EFL fraasit korrelaatio englannin kieli toinen kieli phrases correlation English language second language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004092711

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective 

    Hartikainen, Tuomas (2018)
    Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ...
  • To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school 

    Ylisirniö, Matti (2012)
    Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, ...
  • Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices 

    Kekki, Jarkko (2018)
    Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views 

    Kostiainen, Essi (2015)
    Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre