Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKallio, Charlotta
dc.date.accessioned2020-03-09T10:28:04Z
dc.date.available2020-03-09T10:28:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68106
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin näkökulmista. Pohdin draama- ja musiikkikasvatuksen yhtymäköhtia ja selvitän myös, miten käytännössä draamaa ja musiikkia voi käyttää musiikintunneilla tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Tutkielmassani olen koonnut harjoitepankin, jossa harjoitteiden tavoitteet ovat vuorovaikutuksellisia ja tunnekasvatuksellisia, mutta niillä on lisäksi pyrkimys vaikuttaa ryhmän ilmapiiriin kannustavasti ja oppilaiden heittäytymiskykyyn. Uskon, että ilmapiirin ollessa hyvä on myös turvallisempaa harjoittaa näitä taitoja. Draamakasvatuksen luonne tarjoaa lisäksi runsaasti mahdollisuuksia kokeilla asioita, joita arkimaailmassa oppilaat eivät voisi tehdä. Käsittelen aluksi erikseen tunne-, musiikki- ja draamakasvatusta. Avaan keskeisiä käsitteitä ja pohdin draaman ja musiikin potentiaalia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa sekä yhdessä että erikseen. Tuon esille myös näkökulmia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014), jotka liittyvät tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen. Keskityn erityisesti tavoitteisiin, jotka näen mahdolliseksi saavuttaa draaman ja musiikin avulla liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on, millaiset ovat opettajien valmiudet draamallisten harjoitteiden opettamiseen ja millaisia oppilaiden sekä opettajien kokemukset ovat harjoitteista sekä tukevatko harjoitteet tavoitteitaan. Musiikkia ja draamaa ei ole tämänlaisessa työskentelyssä tutkittu juurikaan, joten myös sen soveltuvuutta olisi hyvä tutkia enemmän. Lisäksi opettajan roolia tällaisessa työskentelyssä olisi hyvä tutkia enemmän.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.titleTunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003092341
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoharjoitteet


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record