Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen liittyy
myös sanaton vuorovaikutus, jonka merkitystä ei useinkaan tulla edes ajatelleeksi, mutta jonka merkitys vuorovaikutusprosessin kannalta on kuitenkin melko oleellinen.
Suurista oppilasmääristä sekä nopeasti vaihtuvista tilanteista johtuen opettaja työskentelee melko haastavissa olosuhteissa yrittäessään muodostaa jokaisesta oppilaasta realistista käsitystä heidän sen hetkisestä osaamisen tasostaan.
On selvää, ettei opettaja mitenkään ehdi opetustilanteen luonteesta johtuen kommunikoimaan tehokkaasti jokaisen
oppilaan kanssa suullisen vuorovaikutuksen keinoin. Tämän vuoksi koen tärkeänä selvittää, mikä merkitys sanattomalla vuorovaikutuksella on ja miten opettaja voisi valjastaa sanattoman vuorovaikutuksen työvälineekseen opetusta
tukemaan.
Tarkastelemaani aihetta on tutkittu etukäteen jo melko runsaasti ja tavoitteenani onkin kirjallisuuskatsaukselle tyypilliseen tapaan vetää yhteen eri näkökulmia ja sitä kautta pyrkiä tuomaan joukkoon omia näkökulmiani aiheeseen
liittyen.
Tutkimani aineiston perusteella käy ilmi, että vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio ovat hyvin tiiviissä suhteessa
keskenään ja niiden vaikutusten tiedostaminen on äärimmäisen tärkeää onnistuneen oppimiskokemuksen kannalta.
Jatkotutkimusideoiden näkökulmasta katsottuna aion selvittää kentällä työskentelevien opettajien kokemuksia onnistuneista oppimiskokemuksista sekä niiden edellyttämistä vaatimuksista joihin vuorovaikutus, arviointi sekä motivaatio olennaisesti liittyvät. Näin ollen tähän voitaisiin reagoida jo opettajien koulutuksessa aiempaa tehokkaammin ja
siten opetuksen laadun yhdenmukaisuus voitaisiin taata paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Kallio, Charlotta (2020)Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.