Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, jolloin molemmissa tehtävissä toimijuuden kehittyminen linkittyy sekä persoonallisen identiteetinkehittymiseen että työympäristön tarjoamiin vaikutteisiin.
Selvitän tässä kirjallisuuskatsauksessa, miten johtajuuden näkökulmat voivat tukea musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittymistä, ja millä tavalla musiikinopettaja päätyy työssään erilaisiin johtajuustilanteisiin. Tarkastelen teemaa asiaan liittyvän tutkimustiedon valossa eritellen johtajuuden ja musiikinopettajuuden piirteitä ja toisaalta näitä ilmiöitä yhteydessä toisiinsa musiikinopettajan työssä.
Jokainen ihminen on johtaja pienessä tai suuremmassa mittakaavassa, joten johtajuus on väistämättä osamyös musiikinopettajan arkea. Uskon, että johtajuusnäkökulmat voivat auttaa musiikinopettajaa kasvamaan vuorovaikutustaidoissa, jotka ovat olennaisella paikalla tämän työssä opettajana, erilaisten tilanteiden ja ryhmien johtajana. Odotan, että voin itse tulevana musiikinopettajana kasvaa kohti rakentavampaa vuorovaikutusosaamista ja toisaalta tarjota siihen näkökulmia myös muille tuleville ja nykyisille musiikinopettajille. Tähän keskusteluun kirjoittamani kirjallisuuskatsaus tuo aineksia, joita kukin voi hyödyntää omassa kasvussaan ihmisenä, johtajana ja musiikinopettajana.
Nykyaikainen ymmärrys johtajuudesta sitoutuu vahvasti johtajan johtamaan ryhmään, jota voidaan kutsua myös yhteisöksi. Johtajan vahvuus määritellään siinä, miten hyvin hän kykenee osallistumaan ryhmänsä sosiaalisen identiteetin kokemukseen, ja johtamaan tuolta vastavuoroisuuden tasolta. Johtajuuden ollessa vahvasti murroksen keskellä johtajalta vaaditaan jatkuvaa uudistumista ja askelen edellä olemista. Johtajuuden ilmiöt kutsuvat musiikinopettajaa kasvumatkalle tämän identiteetissä ja vuorovaikutustaidoissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa
Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005) -
Elements of perceived good physician leadership and their relation to leadership theory
Huikko-Tarvainen, Sari (Emerald, 2022)Purpose The research task is to discover elements of good physician leadership as perceived by physicians and to find out how the findings connect to the leadership theory. Design/methodology/approach The subjects (n=50) ... -
Jaetun johtajuuden näkökulma päivystyksessä tapahtuvaan työvuorokohtaiseen johtamiseen : sairaanhoitajien käsityksiä johtajuudesta, roolista ja toimijuudesta vastuuhoitajajärjestelmässä
Hollström, Johanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vastuuhoitajien käsityksiä jaetusta johtajuudesta ja rooliin liittyvästä toimijuudesta. Tutkimukseen osallistuneet sairaanhoitajat työskentelivät sairaalan päivystysyksikön ... -
Kohtaa - osallista - edistä (KOE!) : toimijuusjohtamisen askeleet
Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Mahlakaarto, Salme; Paavola, Vilja; Rossi, Merianna (Jyväskylän yliopisto, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.