University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten

Thumbnail
View/Open
378.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nuutinen, Ella
Date
2021
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, jolloin molemmissa tehtävissä toimijuuden kehittyminen linkittyy sekä persoonallisen identiteetinkehittymiseen että työympäristön tarjoamiin vaikutteisiin. Selvitän tässä kirjallisuuskatsauksessa, miten johtajuuden näkökulmat voivat tukea musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittymistä, ja millä tavalla musiikinopettaja päätyy työssään erilaisiin johtajuustilanteisiin. Tarkastelen teemaa asiaan liittyvän tutkimustiedon valossa eritellen johtajuuden ja musiikinopettajuuden piirteitä ja toisaalta näitä ilmiöitä yhteydessä toisiinsa musiikinopettajan työssä. Jokainen ihminen on johtaja pienessä tai suuremmassa mittakaavassa, joten johtajuus on väistämättä osamyös musiikinopettajan arkea. Uskon, että johtajuusnäkökulmat voivat auttaa musiikinopettajaa kasvamaan vuorovaikutustaidoissa, jotka ovat olennaisella paikalla tämän työssä opettajana, erilaisten tilanteiden ja ryhmien johtajana. Odotan, että voin itse tulevana musiikinopettajana kasvaa kohti rakentavampaa vuorovaikutusosaamista ja toisaalta tarjota siihen näkökulmia myös muille tuleville ja nykyisille musiikinopettajille. Tähän keskusteluun kirjoittamani kirjallisuuskatsaus tuo aineksia, joita kukin voi hyödyntää omassa kasvussaan ihmisenä, johtajana ja musiikinopettajana. Nykyaikainen ymmärrys johtajuudesta sitoutuu vahvasti johtajan johtamaan ryhmään, jota voidaan kutsua myös yhteisöksi. Johtajan vahvuus määritellään siinä, miten hyvin hän kykenee osallistumaan ryhmänsä sosiaalisen identiteetin kokemukseen, ja johtamaan tuolta vastavuoroisuuden tasolta. Johtajuuden ollessa vahvasti murroksen keskellä johtajalta vaaditaan jatkuvaa uudistumista ja askelen edellä olemista. Johtajuuden ilmiöt kutsuvat musiikinopettajaa kasvumatkalle tämän identiteetissä ja vuorovaikutustaidoissa. ...
Keywords
vuorovaikutustaidot sosiaaliset taidot ammatti-identiteetti johtajuus johtaminen musiikinopettajat vuorovaikutus johtajat toimijuus identiteetti ryhmät musiikkikasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104292556

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa 

    Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005)
  • Elements of perceived good physician leadership and their relation to leadership theory 

    Huikko-Tarvainen, Sari (Emerald, 2022)
    Purpose The research task is to discover elements of good physician leadership as perceived by physicians and to find out how the findings connect to the leadership theory. Design/methodology/approach The subjects (n=50) ...
  • Jaetun johtajuuden näkökulma päivystyksessä tapahtuvaan työvuorokohtaiseen johtamiseen : sairaanhoitajien käsityksiä johtajuudesta, roolista ja toimijuudesta vastuuhoitajajärjestelmässä 

    Hollström, Johanna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vastuuhoitajien käsityksiä jaetusta johtajuudesta ja rooliin liittyvästä toimijuudesta. Tutkimukseen osallistuneet sairaanhoitajat työskentelivät sairaalan päivystysyksikön ...
  • Kohtaa - osallista - edistä (KOE!) : toimijuusjohtamisen askeleet 

    Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Mahlakaarto, Salme; Paavola, Vilja; Rossi, Merianna (Jyväskylän yliopisto, 2017)
  • Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen : luovia voimavaroja työhön! 

    Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Herranen, Sanna; Manninen, Mari; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre