Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin näkökulmista. Pohdin draama- ja musiikkikasvatuksen yhtymäköhtia ja selvitän myös, miten käytännössä draamaa ja musiikkia voi käyttää musiikintunneilla tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Tutkielmassani olen koonnut harjoitepankin, jossa harjoitteiden tavoitteet ovat vuorovaikutuksellisia ja tunnekasvatuksellisia, mutta niillä on lisäksi pyrkimys vaikuttaa ryhmän ilmapiiriin kannustavasti ja oppilaiden heittäytymiskykyyn. Uskon, että ilmapiirin ollessa hyvä on myös turvallisempaa harjoittaa näitä taitoja. Draamakasvatuksen luonne tarjoaa lisäksi runsaasti mahdollisuuksia kokeilla asioita, joita arkimaailmassa oppilaat eivät voisi tehdä. Käsittelen aluksi erikseen tunne-, musiikki- ja draamakasvatusta. Avaan keskeisiä käsitteitä ja pohdin draaman ja musiikin potentiaalia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa sekä yhdessä että erikseen. Tuon esille myös näkökulmia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014), jotka liittyvät tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen. Keskityn erityisesti tavoitteisiin, jotka näen mahdolliseksi saavuttaa draaman ja musiikin avulla liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on, millaiset ovat opettajien valmiudet draamallisten harjoitteiden opettamiseen ja millaisia oppilaiden sekä opettajien kokemukset ovat harjoitteista sekä tukevatko harjoitteet tavoitteitaan. Musiikkia ja draamaa ei ole tämänlaisessa työskentelyssä tutkittu juurikaan, joten myös sen soveltuvuutta olisi hyvä tutkia enemmän. Lisäksi opettajan roolia tällaisessa työskentelyssä olisi hyvä tutkia enemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ... -
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ... -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa
Palve, Roope (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin ... -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.