Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, P.-S. (2014). Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin. Finnish Journal of Music Education, 17(1), 57-70. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702151627
Julkaistu sarjassa
Finnish Journal of Music EducationTekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Sibelius-akatemia, 2014
The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical studies examining the transfer effects of music education. The studies included in this review concern the transfer effects of music to common school subjects and cognitive abilities: mathematics, language, social skills and memory. The participants of the included studies were children who either studied music at school or had music as their out-of-school hobby. Studies concerning the impact of music listening or professional musicians were omitted. True experiments are rare in comparison to correlational studies of the transfer effects. For this reason, the results of the studies cannot be summarized as clearly and favourably as the popular press and media have suggested. Advocates of music education have been keen to disseminate the results of empirical studies bur only when the studies have been able to prove the positive impact of music education. Due to the weak, and both positive and negative results of the studies on the effect of music education, systematic methods should be further developed. For example, joy, the essence of making music together, has not yet been measured in studies of the transfer effect.
...
Julkaisija
Sibelius-akatemiaISSN Hae Julkaisufoorumista
1239-3908Asiasanat
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201702151627Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101457633
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Kallio, Charlotta (2020)Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin ... -
Maahanmuuttaja suomen kieltä käyttämässä : katsaus aikuisten maahanmuuttajien kielivalintoja koskeviin tutkimuksiin
Vauhkonen, Tanja (2017)Tämä tutkimus on suomi toisena kielenä -alan kirjallisuuskatsaus, ja sen tavoitteena on kartoittaa aiemmin tehdyt tutkimukset aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen käyttämisestä luokan ulkopuolisissa vuorovaikutustilanteissa. ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.