Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, S. (2023). Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina. In M.-L. Juntunen, & H. Partti (Eds.), Musiikkikasvatus muutoksessa (pp. 135-146). Sibelius-Akatemia. DocMus-tohtorikoulun julkaisuja, 20. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-321-2
Published in
DocMus-tohtorikoulun julkaisujaAuthors
Date
2023Discipline
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyysMusiikkikasvatusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSocial Sustainability for Children and FamiliesMusic EducationSchool of WellbeingCopyright
© 2023 Sibelius-Akatemia
Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, toimijuutta ja hyvinvointia. The active and natural presence of the emotional level of experience is, from an educational perspective, a special feature of music. Musical emotions are being actively studied, and this article discusses what music and emotion research can potentially provide for music education. Music can reach the world of emotional experiences in multiple ways: it can be a tool for allowing concrete sound expression for personal feelings or it can be used to create an emotional sense of group cohesion at the level of bodily afective experiences. However, music does not automatically function as a positive resource for emotionality, interaction and well-being, but the use of the emotional potential of music requires the music educator to be sensitive and open to critical refection. At best, knowledge and understanding of the emotional power of music can be an excellent tool for advancing music education in the direction of building a socially sustainable future.
Publisher
Sibelius-AkatemiaParent publication ISBN
978-952-329-320-5Is part of publication
Musiikkikasvatus muutoksessaISSN Search the Publication Forum
2341-8257Keywords
Original source
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-321-2Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197699919
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Kallio, Charlotta (2020)Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin ... -
Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa
Palve, Roope (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin ... -
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
”Olen surrealistinen flamenco-modulaari wannabehuilisti myös arkielämässä” : musiikin, identiteetin ja toimijuuden kietoutuneisuus elämäkerrallisessa puheessa
Siltavuori, Sari (2023)Maisteritutkielmani käsittelee sitä, miten musiikillinen identiteetti ja musiikillinen toimijuus rakentuvat omaelämäkerrallisessa puheessa. Omaelämäkerrallinen puhe tässä tutkimuksessa tarkoittaa sekä puhuttua että ...