Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia
musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja
ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin valaista musiikin
tunnevaikutusten kenttää kuudesluokkalaisten elämismaailmassa, ja kiinnittää
huomiota musiikkikasvatuksen mahdollisuuksiin, sekä tunnetaitojen hallinnan
tärkeyteen hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimus toteutettiin eräässä jyväskyläläisen koulun kuudennessa luokassa
(n=23). Oppilaat toteuttivat projektin, joka sisälsi tunteen kuvaamista sekä
elokuvan että musiikin keinoin. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla
ryhmittäin, ja työskentelysessiot videoitiin. Tämän lisäksi aineistona
toimi oppilaiden lopulliset tuotokset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista
oppilaista ei ollut aikaisemmin kiinnittänyt huomiota musiikin tunnevaikutuksiin.
Myöskään projektin jälkeen kaikki oppilaat eivät huomanneet omassa
työssään musiikin tunnevaikutuksia. Tästä huolimatta aikaisempaan teoriapohjaan
verratessa oppilaiden säveltämät kappaleet noudattivat yleisimpiä musiikillisia
piirteitä tunteiden välittämisessä.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta musiikin kanavoivan tunteita
tavoilla, joita oppilas ei välttämättä itse osaa sanallistaa. Musiikinopetuksen
tulisi panostaa tunnekasvatukseen, ja hyödyntää mahdollisuuttaan vaikuttaa
positiivisesti tunnetaitojen kehitykseen sekä lasten hyvinvointiin.
...
Muu nimeke
Kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
Sällinen, Suvi (2018)Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteyttä tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, mitä tunnesanoja ja merkityksiä oppilaat liittävät musiikkiin ja ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot musiikin ja draaman keinoin
Kallio, Charlotta (2020)Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin ... -
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ... -
Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Lightfoot, Henry (2019)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.