Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina
Kauppinen, M., Aarto-Pesonen, L., & Kostiainen, E. (2020). Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 100-122). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
Date
2020Discipline
LiikuntakasvatusSuomen kieli ja kirjallisuusPhysical EducationFinnish Language and LiteratureCopyright
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
Ilmiölähtöinen oppiminen on sisältöihin keskittyvän, oppiainejakoisen opetuskulttuurin murtamista siten, että uudistetaan ainejakoiseen pedagogiikkaan liittyviä oppimisen käytänteitä. Ilmiölähtöinen opetus murtaa totuttuja oppiaineiden sisältöjä, peräänkuuluttaa välineitä ja tapoja oman oppimisen ohjaukseen sekä laajentaa oppimiskäsitystä kognitiivisista tavoitteista emotionaalisiin ja vuorovaikutuksen juonteisiin. Opettajaopiskelijat sosiaalistuvat ilmiölähtöiseen oppimiseen poisoppimalla oppiaineiden rajaamista tavoitteista ja sisällöistä. He sekä opiskelevat itse ilmiölähtöisesti että suunnittelevat ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia yhdessä ja yhteisopettavat niitä harjoitteluluokissa. Tällöin oppimisen kohteet hahmottuvat laaja-alaisiksi ja perustuvat yleisille oppimaan oppimisen ja oman toiminnan säätelyn taidoille. Opitun jäsentäminen reflektion avulla sekä siihen liittyvä asenne- ja tunnetyö ovat ilmiölähtöisessä oppimisessa keskeisiä.
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-7792-4Is part of publication
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimistaKeywords
Original source
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34906249
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
Teacher evaluation and teacher professional development : two case studies of international language centers in Vietnam
Tran, Chi (2018)Tran, Chi. 2018. Teacher Evaluation and Teacher professional development – Two case studies in an International Language Center in Vietnam. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ... -
Ammatillisen kasvun polku : opettajuuden ontologinen rakentuminen yhteisöllisessä ryhmäprosessissa
Nuutinen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2018)The professional growth of a teacher student is one the most important themes and subjects of teacher education. Therefore, it is important to make the teacher students’ development process conscious and visible during ...