Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina
Kauppinen, M., Aarto-Pesonen, L., & Kostiainen, E. (2020). Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 100-122). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
Päivämäärä
2020Oppiaine
LiikuntakasvatusSuomen kieli ja kirjallisuusPhysical EducationFinnish Language and LiteratureTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
Ilmiölähtöinen oppiminen on sisältöihin keskittyvän, oppiainejakoisen opetuskulttuurin murtamista siten, että uudistetaan ainejakoiseen pedagogiikkaan liittyviä oppimisen käytänteitä. Ilmiölähtöinen opetus murtaa totuttuja oppiaineiden sisältöjä, peräänkuuluttaa välineitä ja tapoja oman oppimisen ohjaukseen sekä laajentaa oppimiskäsitystä kognitiivisista tavoitteista emotionaalisiin ja vuorovaikutuksen juonteisiin. Opettajaopiskelijat sosiaalistuvat ilmiölähtöiseen oppimiseen poisoppimalla oppiaineiden rajaamista tavoitteista ja sisällöistä. He sekä opiskelevat itse ilmiölähtöisesti että suunnittelevat ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia yhdessä ja yhteisopettavat niitä harjoitteluluokissa. Tällöin oppimisen kohteet hahmottuvat laaja-alaisiksi ja perustuvat yleisille oppimaan oppimisen ja oman toiminnan säätelyn taidoille. Opitun jäsentäminen reflektion avulla sekä siihen liittyvä asenne- ja tunnetyö ovat ilmiölähtöisessä oppimisessa keskeisiä.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-951-39-7792-4Kuuluu julkaisuun
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimistaAsiasanat
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34906249
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Ikinä ei voi olla täysin valmis” : autoetnografinen tutkimus opettajaksi kasvamisen polulta
Hoisko, Emilia (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata opettajaopiskelijan kasvun polkua oman tarinani kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaksi kasvua yksilöllisen kokemukseni kautta peilaten aiempaan tutkimukseen. Autoetnografinen ... -
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ... -
Luovan kirjoittamisen yhteisöistä tukea opettajien ammatilliseen kehittymiseen
Martin, Anne (Finra ry, 2023)Artikkeli käsittelee opettajien ammatillisen kehittymisen tukemista luovan kirjoittamisen keinoin. Opettajan asiantuntijaksi kasvua ja ammatillista kehittymistä käsitellään kokonaisvaltaisena prosessina, johon kuuluvat ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Learning to Co-Teach : A Systematic Review
Rytivaara, Anna; Ahtiainen, Raisa; Palmu, Iines; Pesonen, Henri; Malinen, Olli-Pekka (MDPI AG, 2024)Research on how teachers learn to co-teach is scarce. In this systematic review, the PRISMA method was used to examine the relationship between teacher learning and co-teaching in professional development programmes. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.