Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle on luotu useita määritelmiä, mutta varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia
osaamisesta ja sen kehittymisestä ei ole tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä.
Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla seitsemää varhaiskasvatustaustaista luokanopettajaa talvella 2019-2020. Haastattelumenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä- ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa luokanopettajat kuvasivat ammatillisen osaamisen koostuvan tietoperustasta, sosiaalisista taidoista, persoonallisista orientaatioista ja ammatillisesta hyvinvoinnista. Osaamisen kerrottiin kehittyneen niin varhaiskasvatuksen koulutuksen ja työn, kuin myös luokanopettajan koulutuksen ja työn kautta. Osaaminen oli kehittynyt omaa toimintaa havainnoimalla ja kollegoiden avustuksella. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemukset vastasivat aikaisempia määritelmiä opettajan ammatillisesta osaamisesta. Tulokset tukevat aiempaa näkemystä ammatillisen
osaamisen kehityksestä jatkuvana ja monitahoisena prosessina, joka tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24971]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Itsenäinen osaamisalue vai kaikkien taitojen äiti : reflektiivisyyden merkitys opettajan osaamiselle
Körkkö, Minna; Ketonen, Laura (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Reflektio on keskeinen opettajan oppimisen edesauttaja. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on havaintomme, että opettajankoulutuksessa reflektiota tarkastellaan usein pelkkänä ammatillisen kehittymisen välineenä, jonka avulla ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeutin tutkintokoulutuksesta : kyselytutkimus koetusta osaamisesta, ohjauksesta ja inhimillisestä kohtelusta
Porkka-Toivonen, Kaisa (2022)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen tuottamasta koetusta osaamisesta suhteessa työelämän tarpeisiin sekä fysioterapeuttikoulutuksen aikaisesta ohjauksesta ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020
Sjögren, Tuulikki; Vuoskoski, Pirjo (2020)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuoden 2019-20 Jyväskylän yliopiston terveystieteiden opettajankoulutuksen opiskelijoiden ”Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat” ... -
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ...