Osallisuuden mahdollisuus ja haaste asiakasraatitoiminnassa
Asunta, L., & Mikkola, L. (2019). Osallisuuden mahdollisuus ja haaste asiakasraatitoiminnassa. In V. Luoma-Aho, & K. Pekkala (Eds.), Osallistava viestintä (pp. 74-88). ProCom ry. ProComma Academic, 2019. http://hdl.handle.net/10138/302465
Published in
ProComma AcademicDate
2019Discipline
Viestinnän johtaminenViestintäVastuullinen liiketoiminta (painoala)Organisational Ethics, Leadership and HRMCorporate CommunicationCommunicationResponsible Business (focus area)Organisational Ethics, Leadership and HRMCopyright
© Kirjoittajat & ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. 2019
Julkisen sektorin organisaatioiden viestinnässä osallisuus on yksi toiminnan perusarvoista. Osallisuus ei ole organisaation tehokeino, vaan kansalaisen oikeus ja osa elämän sosiaalista laatua. Tässä artikkelissa pureudutaan osallisuutta tukevan vuorovaikutuksen piirteisiin julkisen sektorin asiakasraadeissa. Asiakasraatia tarkastellaan deliberatiivisena käytänteenä ja asiakasraatien vuorovaikutusta peilataan dialogin käsitteeseen. Miten deliberatiiviset periaatteet ohjaavat asiakasraadin toimintaa ja mitä viestinnän ammattilaisen tulisi ymmärtää dialogista? Asiakasraadeissa palveluiden käyttäjät pääsevät parhaimmillaan kehittämään toimintaa ja vaikuttamaan heille tärkeisiin asioihin. Jos raadissa ei synny keskusteluyhteyttä tai asiakkaiden ja viranomaisten välille muodostuu voimakas vastakkainasettelu, voi raatitoiminta pahimmillaan korostaa kokemusta eriarvoisuudesta ja osattomuudesta. Asiakasraatitoiminnan avoimeen vuorovaikutukseen kannustavia periaatteita voi soveltaa myös laajemmin palveluiden yhteiskehittämiseen ja erilaisten asiakasryhmien voimaannuttavaan kohtaamiseen.
...


Publisher
ProCom ryParent publication ISBN
978-952-68576-2-6Is part of publication
Osallistava viestintäISSN Search the Publication Forum
2343-4090
Original source
http://hdl.handle.net/10138/302465Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33860475
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuuntelun ja dialogin kypsyys sosiaalisessa mediassa
Erkkilä, Taina; Syvänen, Salla (ProCom ry, 2019)Sosiaalisen median käytön yleistymisestä huolimatta monet organisaatiot pistävät panoksensa vain yksisuuntaiseen markkinointiviestintään, eivätkä systemaattisesti kuuntele digitaalisia keskusteluja tai lähde mukaan dialogiin. ... -
Organising capacity - a collective process leading to place branding : coordination, co-operation and engagement
Vuorinen, Maarit (University of Jyväskylä, 2015) -
Viestintä osallisuuden lähtökohtana vammaissosiaalityössä
Myllymäki, Heidi (2019)Tutkielmassa tarkasteltiin viestinnän ja vuorovaikutuksen roolia vammaissosiaalityön asiakkaan osallisuuden rakentumisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä viestinnän ja vuorovaikutuksen tekijät liittyvät ... -
Maineen rakentuminen organisaatiomuutoksessa : mainemuutosten arviointia kahden tapausorganisaation näkökulmasta
Mäkikangas, Mirja (2012)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin organisaatioiden yhdistymisen mukanaan tuomia mainemuutoksia uusille organisaatioille. Tutkimuskohteena oli kaksi julkisen sektorin tapausorganisaatiota, Terveyden ja ... -
Employees’ perceptions of relational communication in full-time remote work in the public sector
Jämsen, Rasa; Sivunen, Anu; Blomqvist, Kirsimarja (Elsevier Ltd., 2022)The global COVID-19 pandemic has led to numerous changes in society. This paper aims to understand how the abrupt transfer to remote work is reflected in employees' perceptions of relational communication at their work. ...