Osallisuuden mahdollisuus ja haaste asiakasraatitoiminnassa
Asunta, L., & Mikkola, L. (2019). Osallisuuden mahdollisuus ja haaste asiakasraatitoiminnassa. In V. Luoma-Aho, & K. Pekkala (Eds.), Osallistava viestintä (pp. 74-88). ProCom ry. ProComma Academic, 2019. http://hdl.handle.net/10138/302465
Julkaistu sarjassa
ProComma AcademicPäivämäärä
2019Oppiaine
Viestinnän johtaminenViestintäKestävä liiketoiminta ja talous (painoala)Organisational Ethics, Leadership and HRMBasic or discovery scholarshipCorporate CommunicationCommunicationSustainable Business and Economy (focus area)Organisational Ethics, Leadership and HRMBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. 2019
Julkisen sektorin organisaatioiden viestinnässä osallisuus on yksi toiminnan perusarvoista. Osallisuus ei ole organisaation tehokeino, vaan kansalaisen oikeus ja osa elämän sosiaalista laatua. Tässä artikkelissa pureudutaan osallisuutta tukevan vuorovaikutuksen piirteisiin julkisen sektorin asiakasraadeissa. Asiakasraatia tarkastellaan deliberatiivisena käytänteenä ja asiakasraatien vuorovaikutusta peilataan dialogin käsitteeseen. Miten deliberatiiviset periaatteet ohjaavat asiakasraadin toimintaa ja mitä viestinnän ammattilaisen tulisi ymmärtää dialogista? Asiakasraadeissa palveluiden käyttäjät pääsevät parhaimmillaan kehittämään toimintaa ja vaikuttamaan heille tärkeisiin asioihin. Jos raadissa ei synny keskusteluyhteyttä tai asiakkaiden ja viranomaisten välille muodostuu voimakas vastakkainasettelu, voi raatitoiminta pahimmillaan korostaa kokemusta eriarvoisuudesta ja osattomuudesta. Asiakasraatitoiminnan avoimeen vuorovaikutukseen kannustavia periaatteita voi soveltaa myös laajemmin palveluiden yhteiskehittämiseen ja erilaisten asiakasryhmien voimaannuttavaan kohtaamiseen.
...
Julkaisija
ProCom ryEmojulkaisun ISBN
978-952-68576-2-6Kuuluu julkaisuun
Osallistava viestintäISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-4090
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/302465Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33860475
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuuntelun ja dialogin kypsyys sosiaalisessa mediassa
Erkkilä, Taina; Syvänen, Salla (ProCom ry, 2019)Sosiaalisen median käytön yleistymisestä huolimatta monet organisaatiot pistävät panoksensa vain yksisuuntaiseen markkinointiviestintään, eivätkä systemaattisesti kuuntele digitaalisia keskusteluja tai lähde mukaan dialogiin. ... -
Organising capacity - a collective process leading to place branding : coordination, co-operation and engagement
Vuorinen, Maarit (University of Jyväskylä, 2015) -
Digital corporate communication and co-productive citizen engagement
Homont, Louis Pierre Philippe; Canel, María-José; Luoma-aho, Vilma (Edward Elgar, 2023)Digital technologies have changed communication between citizens and public sector organizations (PSOs) and governments. While many citizens still remain passive when it comes to the public sector and its governance, ... -
Viestintä osallisuuden lähtökohtana vammaissosiaalityössä
Myllymäki, Heidi (2019)Tutkielmassa tarkasteltiin viestinnän ja vuorovaikutuksen roolia vammaissosiaalityön asiakkaan osallisuuden rakentumisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä viestinnän ja vuorovaikutuksen tekijät liittyvät ... -
Julkisen organisaation sisäinen maine
Myllyaho, Ruusa (2020)Julkisten organisaatioiden huono maine ja sen synnyttämä luottamuksen rapautuminen voi pahimmillaan uhata jopa ihmisten terveyttä ja turvallisuutta (Luoma-aho 2007, 129). Vuoden 2020 aikana luottamus julkisiin organisaatioihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.