Julkisen organisaation sisäinen maine
Julkisten organisaatioiden huono maine ja sen synnyttämä luottamuksen rapautuminen voi pahimmillaan uhata jopa ihmisten terveyttä ja turvallisuutta (Luoma-aho 2007, 129). Vuoden 2020 aikana luottamus julkisiin organisaatioihin ja etenkin tämän tutkielman kohdeorganisaatioon Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen (THL) on osoittautunut erityisen tärkeäksi: koronaviruspandemian aikana on elintärkeää, että THL:n suosituksiin uskotaan.
Työntekijät ovat tärkeitä organisaation maineen muodostumisessa, sillä he välittävät näkemystään organisaatiosta myös ulkoisille sidosryhmille (Kim, Kang, Lee & Yang 2019) ja se miten työntekijät näkevät organisaationsa määrittää, mitä he sanovat siitä julkisesti (Men 2014, 255–256). Työntekijät nähdään luotettavana tiedonlähteenä ja heidän mielipiteillään on vaikutusta siihen, miten muut sidosryhmät näkevät organisaation maineen (Men 2014, 255–256). Tämän vuoksi työntekijöiden näkemystä organisaatiostaan, eli työntekijäkokemusta (Plaskoff 2017), ja organisaation sisäistä mainetta on mielekästä tutkia.
Tutkielman tavoitteena on synnyttää ymmärrystä sisäisen maineen muodostumisesta julkisessa organisaatiossa: mistä tekijöistä sisäinen maine muodostuu, eroavatko aineiston tekijät hyödynnetystä kirjallisuudesta ja miten sisäinen maine kehittyi kohdeorganisaatiossa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Analyysia jatkettiin aineistolähtöisesti niiltä osin, joilta aineisto ei vastannut teoriassa esitettyjä sisäisen maineen tekijöitä. Aineistona hyödynnettiin vuosina 2008, 2011, 2014 ja 2018 toteutettuja julkisen sektorin mainemittauksia.
Aineistosta tunnistettiin teorialähtöisesti 10 sisäisen maineen tekijää. Merkittävimmiksi sisäisen maineen muodostumisen kannalta tunnistettiin tuotteet ja palvelut, tunneperäinen vetovoima, organisaatiokulttuuri sekä prosessit ja käytännöt. Tärkeäksi osoittautui myös aineistolähtöisesti muodostettu julkisorganisaation rooli ja yhteiskunnallinen merkitys; organisaation yhteiskunnallinen sijoittuminen ja sen tarkoitus vaikuttavat tärkeiltä julkisen organisaation työntekijöille. Tunneperäinen vetovoima oli merkittävin sisäistä mainetta parantava tekijä, ja tyytymättömimpiä työntekijät olivat organisaation prosesseihin ja käytäntöihin. Läpi mittausvuosien työntekijät näkivät organisaation luotettavana, asiantuntevana, sekä sirpaleisena ja byrokraattisena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Employees’ perceptions of relational communication in full-time remote work in the public sector
Jämsen, Rasa; Sivunen, Anu; Blomqvist, Kirsimarja (Elsevier Ltd., 2022)The global COVID-19 pandemic has led to numerous changes in society. This paper aims to understand how the abrupt transfer to remote work is reflected in employees' perceptions of relational communication at their work. ... -
“ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
Paavilainen, Vilma; Lahti, Johanna (2018)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median ... -
Organisaation arvot arjessa : case Valtiovarainministeriö
Salmela, Johanna (2005) -
Engaging Employees via Digital Technologies : An Integrative Model of Change Management and Communication via Internal Social Media
Agerholm Andersen, Mona; Valentini, Chiara (Routledge, 2023)Internal social media (ISM) has increasingly gained relevance as a networking platform on which employees can share content and actively engage in conversations across functions, regions, and hierarchical levels. Many ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.