"I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen peruskysymyksillä yritetään löytää vastausta siihen, mikä saa ihmisen tekemään tiettyjä asioita, ja mikä saa hänet jatkamaan tekemistä niiden parissa. Vaikka motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti eri kielissä ja eri kohderyhmillä, sijaishuollossa olevien lasten kielten opiskelua, saati heidän motivaatiotaan kielten opiskeluun, ei ole tutkittu. Sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten koulunkäyntiin ja akateemiseen suoriutumiseen liittyvä tutkimus on pitkälti keskittynyt erinäisiin haasteisiin ja ongelmiin, joita he usein kohtaavat kouluaikanaan. Jotta opettajat voisivat kehittää opetustaan ja käytettäviä oppimateriaaleja, tutkimuksessa on tärkeää ottaa huomioon myös motivaation näkökulma.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sijaishuollossa olevien nuorten motivaatioon myönteisesti ja kielteisesti vaikuttavia tekijöitä englannin opiskelussa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lastensuojelulaitoksessa Itä-Suomessa elokuussa 2019. Tutkimukseen osallistui 2 laitokseen sijoitettua yläkoulukäistä nuorta. Tutkimushaastattelut rajattiin kahteen teemaan: englannin opiskelu koulussa, sekä kontakti englannin kieleen vapaa-ajalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksesta ilmenee, että koulussa erityisesti opettajan opetustyyli tai käytetyt opetuskeinot vaikuttavat nuorten motivaatioon. Vastauksien näyttäminen koettiin motivaatiota heikentävänä keinona opetuksessa, kun taas kannustaminen ja avun tarjoaminen koettiin motivaatiota lisäävänä. Lisäksi tulokset osoittavat, että nuorten oma kokemusmaailma ja henkilökohtaiset mielenkiinnon kohteet vaikuttavat siihen, miten he ovat mieluiten tekemisissä englannin kielen kanssa vapaa-ajallaan. Tärkeimpänä tutkimus kuitenkin osoitti, etteivät nuorten antamat vastaukset motivaatiosta merkittävästi eroa aiemmista tutkimuksista. Sijaishuollossa oleville nuorille kannustavat opettajat ja relevantit oppimateriaalit ovat motivaation syntymisen ja ylläpitämisen kannalta yhtä tärkeitä kuin kaikille muillekin oppilaille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Heikka, Erika (2019)Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ... -
Twin-singleton differences among ESL students : a study of affective and cognitive factors at the age of 12
Sinkkonen, Marjukka (2001) -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
The role of English-language music in informal learning of English
Ala-Kyyny, Jenni (2012)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret ...