The role of English-language music in informal learning of English
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin
kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy
voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret suosivat
englanninkielistä musiikkia ja omaksuvat siitä monenlaisia vaikutteita. Koulun
ulkopuolella tapahtuva oppiminen muodostaakin valtaosan ihmisen
elinikäisestä oppimisesta, mutta siitä on verrattain vähän tutkimustietoa.
Tutkielma oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 97
lukiolaiselta. Mielenkiinnon kohteena olivat vastaajien musiikin
kuuntelutottumukset sekä erityisesti heidän näkemyksensä ja kokemuksensa
vapaa-ajalla kuunneltavan englanninkielisen musiikin vaikutuksesta
englannin kielen taitoon. Lisäksi vastauksia vertailtiin sukupuolen sekä
englannin kielen arvosanan mukaan.
Keskimäärin vastaajat kuuntelivat runsaasti englanninkielistä musiikkia ja
kokivat sen vaikutuksen englannin kielen taitoonsa kohtalaisena. Vaikutusta
pidettiin melko korkeana ääntämisessä, kuullun ymmärtämisessä, sanaston ja
ilmaisujen oppimisessa. Kieliopin omaksumisessa vaikutus nähtiin puolestaan
vähäisenä. Erityisesti tytöt kiinnittivät huomiota musiikin kielelliseen sisältöön.
Sukupuolten väliset erot jäivät muutoin melko vähäisiksi. Heikompia
arvosanoja saaneet vastaajat kiinnittivät vähiten huomiota englanninkielisiin
lyriikoihin ja kokivat musiikin vaikutuksen kielitaidon kohentumiseen
muutenkin vertailuryhmiä alhaisemmaksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että englanninkielisellä musiikilla oli
merkitystä vastaajien englannin kielen taitojen kehittymiseen ja vaikutus ulottui
laajasti kielitaidon eri osa-alueille. Vaikka tuloksia ei voida yleistää koskemaan
kaikkia Suomen lukiolaisia, niistä heijastuu tarve informaalin oppimisen
tutkimuksen lisäämiseen, jossa erityisesti medioiden vaikutusta mitattaisiin
mahdollisina oppimisen murroksen edistäjinä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Mikkonen, Pinja (2022)Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ... -
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
Fagerlund, Tarja (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.