What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä seikat motivoivat suomalaisia ja eteläkorealaisia yliopisto-opiskelijoita opiskelemaan englantia. Aineisto kerättiin paperikyselynä oppitunneilla Jyväskylän yliopistossa ja Ewha Womans University:ssä. Kysely sisältää avoimia, suljettuja, sekä asteikkokysymyksiä. Kysymysten aiheita ovat opiskelumotivaatio, motivoivat seikat, stressitaso, kilpailu opinnoissa ja kieliasenteet.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistosta suoritettiin teema-analyysi, eli etsittiin useimmin mainittuja teemoja ja niiden esiintymisyleisyyttä, kun taas kvantitatiivista aineistoa tutkittiin tilastollisin metodein. Sen jälkeen Suomen ja Etelä-Korean tuloksia vertailtiin sekä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Teoreettisena taustana toimii Dörnyein L2 Motivational Self System, joka selittää motivaatiota mahdollisten omakuvien (possible selves) kautta, mutta ottaa huomioon myös sosiaalisen oppimisympäristön merkityksen motivaation rakentumisessa. Saatuja tuloksia verrataan myös PISA tutkimuksen tuloksiin.
Keskeisimmät löydökset ovat, että suomalaiset ja eteläkorealaiset opiskelijat raportoivat yhtäläisesti stressaantuneisuudestaan ja oppimismotivaatiostaan. Yleisimmät motivoivat seikat ovat myös samankaltaisia, joskin niissä on hieman esiintyvyyden eroavaisuuksia. Kuitenkin selkeä eroavaisuus on se, että eteläkorealaiset raportoivat opiskeluympäristön olevan erittäin kilpailuhenkinen, mutta suomalaisten mukaan kilpailua ei juurikaan näy yliopisto-opiskelussa. Tulosten perusteella vaikuttaisi siis, että suomalaisia ja eteläkorealaisia englanninopiskelijoita motivoi samat asiat. Silti on mahdotonta soveltaa tätä tulosta muihin koulutusasteisiin tai maihin ilman syvempää ja laajempaa tutkimusta aiheesta. Onkin siis tärkeää jatkossa tutkia opiskelumotivaatiota, mutta myös oppilaiden hyvinvointia ja stressiä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
Kangashaka, Eveliina (2018)Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ...