University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

What motivates Finnish and South Korean students to study English?

Thumbnail
View/Open
211.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heikka, Erika
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä seikat motivoivat suomalaisia ja eteläkorealaisia yliopisto-opiskelijoita opiskelemaan englantia. Aineisto kerättiin paperikyselynä oppitunneilla Jyväskylän yliopistossa ja Ewha Womans University:ssä. Kysely sisältää avoimia, suljettuja, sekä asteikkokysymyksiä. Kysymysten aiheita ovat opiskelumotivaatio, motivoivat seikat, stressitaso, kilpailu opinnoissa ja kieliasenteet. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistosta suoritettiin teema-analyysi, eli etsittiin useimmin mainittuja teemoja ja niiden esiintymisyleisyyttä, kun taas kvantitatiivista aineistoa tutkittiin tilastollisin metodein. Sen jälkeen Suomen ja Etelä-Korean tuloksia vertailtiin sekä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Teoreettisena taustana toimii Dörnyein L2 Motivational Self System, joka selittää motivaatiota mahdollisten omakuvien (possible selves) kautta, mutta ottaa huomioon myös sosiaalisen oppimisympäristön merkityksen motivaation rakentumisessa. Saatuja tuloksia verrataan myös PISA tutkimuksen tuloksiin. Keskeisimmät löydökset ovat, että suomalaiset ja eteläkorealaiset opiskelijat raportoivat yhtäläisesti stressaantuneisuudestaan ja oppimismotivaatiostaan. Yleisimmät motivoivat seikat ovat myös samankaltaisia, joskin niissä on hieman esiintyvyyden eroavaisuuksia. Kuitenkin selkeä eroavaisuus on se, että eteläkorealaiset raportoivat opiskeluympäristön olevan erittäin kilpailuhenkinen, mutta suomalaisten mukaan kilpailua ei juurikaan näy yliopisto-opiskelussa. Tulosten perusteella vaikuttaisi siis, että suomalaisia ja eteläkorealaisia englanninopiskelijoita motivoi samat asiat. Silti on mahdotonta soveltaa tätä tulosta muihin koulutusasteisiin tai maihin ilman syvempää ja laajempaa tutkimusta aiheesta. Onkin siis tärkeää jatkossa tutkia opiskelumotivaatiota, mutta myös oppilaiden hyvinvointia ja stressiä. ...
Keywords
language learning English language learning learning motivation motivation englannin kieli kielen oppiminen motivaatio opiskelumotivaatio oppiminen kieli ja kielet English language motivation (mental objects) study motivation learning languages
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272828

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves” 

    Kangashaka, Eveliina (2018)
    Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 ...
  • Foreign language anxiety among English university students during English distance classes 

    Kiviniemi, Oona (2021)
    Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
  • How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? 

    Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)
    Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • “It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English 

    Rajala, Emilia (2022)
    Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre