What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä seikat motivoivat suomalaisia ja eteläkorealaisia yliopisto-opiskelijoita opiskelemaan englantia. Aineisto kerättiin paperikyselynä oppitunneilla Jyväskylän yliopistossa ja Ewha Womans University:ssä. Kysely sisältää avoimia, suljettuja, sekä asteikkokysymyksiä. Kysymysten aiheita ovat opiskelumotivaatio, motivoivat seikat, stressitaso, kilpailu opinnoissa ja kieliasenteet.
Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistosta suoritettiin teema-analyysi, eli etsittiin useimmin mainittuja teemoja ja niiden esiintymisyleisyyttä, kun taas kvantitatiivista aineistoa tutkittiin tilastollisin metodein. Sen jälkeen Suomen ja Etelä-Korean tuloksia vertailtiin sekä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Teoreettisena taustana toimii Dörnyein L2 Motivational Self System, joka selittää motivaatiota mahdollisten omakuvien (possible selves) kautta, mutta ottaa huomioon myös sosiaalisen oppimisympäristön merkityksen motivaation rakentumisessa. Saatuja tuloksia verrataan myös PISA tutkimuksen tuloksiin.
Keskeisimmät löydökset ovat, että suomalaiset ja eteläkorealaiset opiskelijat raportoivat yhtäläisesti stressaantuneisuudestaan ja oppimismotivaatiostaan. Yleisimmät motivoivat seikat ovat myös samankaltaisia, joskin niissä on hieman esiintyvyyden eroavaisuuksia. Kuitenkin selkeä eroavaisuus on se, että eteläkorealaiset raportoivat opiskeluympäristön olevan erittäin kilpailuhenkinen, mutta suomalaisten mukaan kilpailua ei juurikaan näy yliopisto-opiskelussa. Tulosten perusteella vaikuttaisi siis, että suomalaisia ja eteläkorealaisia englanninopiskelijoita motivoi samat asiat. Silti on mahdotonta soveltaa tätä tulosta muihin koulutusasteisiin tai maihin ilman syvempää ja laajempaa tutkimusta aiheesta. Onkin siis tärkeää jatkossa tutkia opiskelumotivaatiota, mutta myös oppilaiden hyvinvointia ja stressiä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5412]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
Kangashaka, Eveliina (2018)Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ... -
Finnish young adults’ views about the possibilities to utilize video games in English learning in the classroom
Räsänen, Janne (2019)Videopelien hyödyntäminen opetuskäytössä on yksi näkyvimmistä tuoreista tutkimusaiheista viime vuosina. Tämä tutkimus keskittyy videopelien mahdollisuuksiin englannin opetuksessa, painottaen motivaation ja autenttisen ... -
"I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
Huovinen, Aino (2019)Motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen ... -
Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
Kostina, Marina (2020)Motivaatiota englannin kielen opiskelussa on tutkittu paljon ja useista eri näkökulmista. Suomen kontekstissa kuitenkin aikuiset maahanmuuttajat englannin opiskelijoina ovat olleet harvinainen kohderyhmä, vaikka ulkomaalaisten ...