Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorHuovinen, Aino
dc.date.accessioned2019-12-11T11:21:46Z
dc.date.available2019-12-11T11:21:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66741
dc.description.abstractMotivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti kielitieteen kentällä vuosikymmeniä. Motivaatio itsessään on melko abstrakti käsite, ja sen määrittely onkin ollut tutkijoille haastavaa. Motivaation tutkimuksen peruskysymyksillä yritetään löytää vastausta siihen, mikä saa ihmisen tekemään tiettyjä asioita, ja mikä saa hänet jatkamaan tekemistä niiden parissa. Vaikka motivaatiota vieraiden kielten opiskelussa on tutkittu laajalti eri kielissä ja eri kohderyhmillä, sijaishuollossa olevien lasten kielten opiskelua, saati heidän motivaatiotaan kielten opiskeluun, ei ole tutkittu. Sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten koulunkäyntiin ja akateemiseen suoriutumiseen liittyvä tutkimus on pitkälti keskittynyt erinäisiin haasteisiin ja ongelmiin, joita he usein kohtaavat kouluaikanaan. Jotta opettajat voisivat kehittää opetustaan ja käytettäviä oppimateriaaleja, tutkimuksessa on tärkeää ottaa huomioon myös motivaation näkökulma. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sijaishuollossa olevien nuorten motivaatioon myönteisesti ja kielteisesti vaikuttavia tekijöitä englannin opiskelussa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lastensuojelulaitoksessa Itä-Suomessa elokuussa 2019. Tutkimukseen osallistui 2 laitokseen sijoitettua yläkoulukäistä nuorta. Tutkimushaastattelut rajattiin kahteen teemaan: englannin opiskelu koulussa, sekä kontakti englannin kieleen vapaa-ajalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksesta ilmenee, että koulussa erityisesti opettajan opetustyyli tai käytetyt opetuskeinot vaikuttavat nuorten motivaatioon. Vastauksien näyttäminen koettiin motivaatiota heikentävänä keinona opetuksessa, kun taas kannustaminen ja avun tarjoaminen koettiin motivaatiota lisäävänä. Lisäksi tulokset osoittavat, että nuorten oma kokemusmaailma ja henkilökohtaiset mielenkiinnon kohteet vaikuttavat siihen, miten he ovat mieluiten tekemisissä englannin kielen kanssa vapaa-ajallaan. Tärkeimpänä tutkimus kuitenkin osoitti, etteivät nuorten antamat vastaukset motivaatiosta merkittävästi eroa aiemmista tutkimuksista. Sijaishuollossa oleville nuorille kannustavat opettajat ja relevantit oppimateriaalit ovat motivaation syntymisen ja ylläpitämisen kannalta yhtä tärkeitä kuin kaikille muillekin oppilaille.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersecond language learning
dc.subject.otherL2 learning
dc.subject.otherdemotivation
dc.title"I think I would have learned much more than I now did" : factors affecting foster children's motivation to study English
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912115206
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysokasvattilapset
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysomotivation (mental objects)
dc.subject.ysostudy motivation
dc.subject.ysofoster children
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright