”No nii cover me!” : direktiivisyys videopelaajien keskinäisessä kommunikaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatin tutkielmassani tarkastellaan videopelaajien käyttämiä direktiivejä sekä niiden kielellisiä keinoja heidän keskinäisessä kommunikaatiossaan. Aineistona on ollut vuoden 2019 alussa nauhoitettu videotallenne, jossa kuusihenkinen joukkue pelasi Overwatch-peliä keskenään kommunikoiden.
Aihe on ajankohtainen videopelikulttuurin nostaessa vuosi vuodelta enemmän suosiotaan, eikä videopelaajien kommunikaatiosta ole aiemmin tehty direktiiveihin keskittyvää tutkimusta. Tutkimus toimii siten pohjatyönä tuleville pelikommunikaatioon liittyville tutkimuksille.
Aineistosta löytyneet direktiivit luokittelin ensin tilanteen mukaan kolmeen kategoriaan: taktiseen keskusteluun, oman toiminnan ohjaamiseen ja informoimiseen sekä tiedon välittämiseen vihollisen toiminnasta. Tämän jälkeen luokittelin direktiivit käytetyn funktion sekä kielellisten muotojen mukaan, avaten siten käydyn keskustelun sisältöä, joka paikoin on hyvinkin lyhytsanaista.
Tutkimuksen perusteella voi todeta pelaajien käyttävän erilaisia kielellisiä keinoja tilanteen mukaan. Enemmän aikaa sallivissa tilanteissa kielelliset keinot ovat monisanaisempia, neuvottelevimpia ja ohjaavampia kuin vähemmän aikaa olevissa tilanteissa, joissa käytetyin funktio on käsky. Mikäli kiireellisemmässä tilanteessa käytettiin epäselvää käskytystä, puhujan haluttu viesti ei välttämättä mennyt perille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
Härmälä, Jesse (2020)Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ... -
Direktiivisyys videopelaajien kommunikaatiossa
Kuusisto, Ville (2024)Tutkielmassani tarkastelen videopelaajien välistä kommunikaatiota ja siinä ilmeneviä direktiivejä, eli millä keinoin pelaajat ohjaavat joukkueensa toimintaa yhteistä pelin asettamaa tavoitetta kohti. Videopelaaminen on ... -
Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
Ruuska, Piritta (2019)Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.