dc.contributor.author | Kuusisto, Ville | |
dc.date.accessioned | 2019-08-30T08:42:06Z | |
dc.date.available | 2019-08-30T08:42:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65377 | |
dc.description.abstract | Kandidaatin tutkielmassani tarkastellaan videopelaajien käyttämiä direktiivejä sekä niiden kielellisiä keinoja heidän keskinäisessä kommunikaatiossaan. Aineistona on ollut vuoden 2019 alussa nauhoitettu videotallenne, jossa kuusihenkinen joukkue pelasi Overwatch-peliä keskenään kommunikoiden.
Aihe on ajankohtainen videopelikulttuurin nostaessa vuosi vuodelta enemmän suosiotaan, eikä videopelaajien kommunikaatiosta ole aiemmin tehty direktiiveihin keskittyvää tutkimusta. Tutkimus toimii siten pohjatyönä tuleville pelikommunikaatioon liittyville tutkimuksille.
Aineistosta löytyneet direktiivit luokittelin ensin tilanteen mukaan kolmeen kategoriaan: taktiseen keskusteluun, oman toiminnan ohjaamiseen ja informoimiseen sekä tiedon välittämiseen vihollisen toiminnasta. Tämän jälkeen luokittelin direktiivit käytetyn funktion sekä kielellisten muotojen mukaan, avaten siten käydyn keskustelun sisältöä, joka paikoin on hyvinkin lyhytsanaista.
Tutkimuksen perusteella voi todeta pelaajien käyttävän erilaisia kielellisiä keinoja tilanteen mukaan. Enemmän aikaa sallivissa tilanteissa kielelliset keinot ovat monisanaisempia, neuvottelevimpia ja ohjaavampia kuin vähemmän aikaa olevissa tilanteissa, joissa käytetyin funktio on käsky. Mikäli kiireellisemmässä tilanteessa käytettiin epäselvää käskytystä, puhujan haluttu viesti ei välttämättä mennyt perille. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | direktiivisyys | |
dc.subject.other | kommunikointi | |
dc.title | ”No nii cover me!” : direktiivisyys videopelaajien keskinäisessä kommunikaatiossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908303981 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | videopelit | |