University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive

Thumbnail
View/Open
558.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Härmälä, Jesse
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. Erityisesti kilpailulliset pelit, joissa pelataan yhdessä joukkueen kanssa muita pelaajia vastaan, vaativat usein tietynlaisen kommunikaatiotyylin käyttöä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia englannin kielen kommunikaatiofunktioita suomalaiset pelaajat käyttävät pelatessaan Counter-Strike: Global Offensive -videopeliä. Tutkimus keskittyy näiden kommunikaatiofunktioiden käyttöön ja siihen, miten muut pelaajat niihin reagoivat ja kuinka ne vaikuttavat pelin voittamiseen ja tästä saatuun nautintoon. Tutkimusaineisto kerättiin 11-osaisella kyselyllä, johon vastasi sata suomalaista CS:GO-pelaajaa. Kysely sisälsi pääosin avokysymyksiä, joiden avulla vastaajien henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia pystyttiin analysoimaan. Tutkimusaineiston perusteella tärkein osa kommunikaatiota CS:GO:ta pelatessa on strategiapuheen käyttäminen, minkä avulla pelaajat voivat kommunikoida toisilleen reaaliajassa tärkeää informaatiota, joka auttaa heitä ottelun voittamisessa. Myös kanssapelaajien tervehtiminen nousi kyselytuloksissa esille, mutta sitä ei pidetty tärkeänä osana kommunikaatiota. Strategiapuheen ja tervehtimisen lisäksi muita kommunikaatiofunktioita ei tutkimustulosten perusteella toivota käytettävän. Esimerkiksi vitsailu ja itselleen puhuminen häiritsi muiden pelaajien keskittymistä ja vei tilaa strategiapuheelta, mikä puolestaan heikensin joukkueen mahdollisuuksia voittaa ottelu. Suurin osa vastaajista piti äänipohjaista kommunikaatiomenetelmää positiivisena toimintona ja toivoivat, että heidän kanssapelaajansa käyttäisivät kyseistä toimintoa strategiapuheen välittämiseksi. Kommunikaatiota arvostettiin myös sellaisissa tilanteissa, joissa kanssapelaajien englannin kieli ei ollut täydellistä tai siihen liittyi erikoinen aksentti. Ärtymystä esiintyi silloin, kun informaation kulku estyi kokonaan esimerkiksi viallisten kommunikaatiolaitteiden vuoksi tai sellaisissa tilanteissa, joissa toisen henkilön englannin kielen taito oli niin heikkoa, että puheen ymmärtäminen oli mahdotonta. ...
Keywords
Counter-strike: Global offensive language functions language proficiency oral language englannin kieli digitaaliset pelit viestintä pelaaminen videopelit kieli ja kielet vuorovaikutus puheviestintä English language digital games communication playing (games and sports) video games languages interaction oral communication
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154180

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? 

    Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)
    Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly 

    Oksanen, Jere (2020)
    Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ...
  • "Hei mitä tää ny tarkottaa?" : experiences of intercultural communication and linguistic shock while using English abroad 

    Hautamäki, Annikka (2016)
    Globalisaation ja kansainvälistymisen myötä korkeakouluopiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus on lisääntynyt huomattavasti. Ulkomailla oleskelu on tarjonnut monille hyvinkin positiivisia kokemuksia, mutta uudessa ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre