Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään vuorovaikutuksellisia aloitteita. Lisäksi tutkin kommunikoinnin haasteita, joita AACmenetelmien avulla kommunikoivat kohtaavat. Tutkimus toteutettiin etnografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin havainnoimalla eräällä erityisoppilaitoksella keväällä 2019. Tutkittavana oli kolme 16-22 -vuotiasta opiskelijaa. Tutkittavat kommunikoivat AAC-menetelmien avulla. Tulosten analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin, käyttäen luokittelua ja teemoittelua. Saatujen tulosten perusteella AAC-menetelmin kommunikoivat kehitysvammaiset ovat aktiivisia tekemään spontaaneja kommunikoinnin aloitteita ja he käyttävät monipuolisesti erilaisia keinoja kommunikoinnissaan. Tästä huolimatta AAC-menetelmin kommunikoivat kohtaavat haasteita tullakseen oikein ymmärretyiksi, ilmaistakseen omaa tahtoa ja mielipahaa. Merkittävä haaste on myös vuorovaikutustilanteiden vähyys vertaisten kanssa. Tutkimus osoittaa AAC-menetelmin kommunikoivien tarpeellisuuden osallistua itseä koskevaan tutkimukseen. Henkilö, joka kommunikoi apuvälineiden avulla, on kykenevä kertomaan omista mielipiteistään ja näkemyksistään. Vammaistutkimuksen tehtävä on käyttää rohkeasti innovatiivisia ja osallistavia tutkimusmenetelmiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koodinvaihto opetuksessa puheen sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien välillä
Pirttimäki, Niina (2016)Koodinvaihdolla tarkoitetaan sitä, että keskustelussa jokin koodi, kuten kieli, puhetapa tai symboli, vaihtuu. Sitä on tutkittu paljon monikielisillä luokilla eri kielten välillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
Pöyry, Sanna-Kaisa; Viinikka, Tiia (2015)Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä ... -
Vuorovaikutuksen yhteispeliä : videoanalyysi kahden vaikeimmin kehitysvammaisen koululaisen vuorovaikutustavoista pukemistilanteessa
Kojo, Seija; Orasuo, Suvi (2002) -
Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
Nieminen, Noora (2024)Inklusiivisten oppimisympäristöjen yleistyessä AAC-menetelmiä käyttävien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuor ... -
”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
Nyholm, Saara (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.