Direktiivisyys videopelaajien kommunikaatiossa
Tutkielmassani tarkastelen videopelaajien välistä kommunikaatiota ja siinä ilmeneviä direktiivejä, eli millä keinoin pelaajat ohjaavat joukkueensa toimintaa yhteistä pelin asettamaa tavoitetta kohti. Videopelaaminen on yleistyvä harrastus, johon kuuluu vahvasti osana peliin liittyvä vuorovaikutus. Tästä huolimatta suomen kielen direktiivitutkimuksen näkökulmasta tutkimus on jäänyt vähäiseksi, ja pyrin tässä tutkielmassani täyttämään tätä tutkimusaukkoa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1) Millä kielellisillä ja ei-kielellisillä keinoilla pelaajat ohjaavat omaa toimintaansa kohti pelattavan pelin määrittelemää tavoitetta?
2) Millaisia eroavaisuuksia pelaajien kommunikaatiossa on havaittavissa videopeligenren vaihtuessa?
3) Millaisia funktioita pelaajien käyttämät direktiivit pyrkivät toteuttamaan?
Aineistonani on noin kahden tunnin edestä nauhoitettua videomateriaalia, jossa viisihenkinen ryhmä pelaavat Don´t Starve Together sekä League of Legends -pelejä tietokoneella kukin omassa tilassaan. Pääasiallisena kommunikaation kanavana toimii erillinen keskustelusovellus Discord.
Tutkimustulosten perusteella kilpailuhenkisemmässä League of Legendsissä kommunikaatio on täsmällisempää ja käskevämpää verrattuna Don´t Starve Togetheriin, joka vuorostaan suosii enemmän kysymysten ja ehdotusten kautta direktiivistä toimintaa. League of Legendsin direktiivit ovat funktioiltaan usein kieltoja, kun taas Don´t Starve Togetherissa funktiot ovat usein varoituksia tai ohjaavia käskyjä. Multimodaalista viestintää käytetään vain League of Legendsissä, jonka sisäänrakennettu hälytysäänijärjestelmä toimii direktiivisen vuorovaikutuksen täydentäjänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”No nii cover me!” : direktiivisyys videopelaajien keskinäisessä kommunikaatiossa
Kuusisto, Ville (2019)Kandidaatin tutkielmassani tarkastellaan videopelaajien käyttämiä direktiivejä sekä niiden kielellisiä keinoja heidän keskinäisessä kommunikaatiossaan. Aineistona on ollut vuoden 2019 alussa nauhoitettu videotallenne, jossa ... -
Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
Veikkolainen, Laura (2019)Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sekä heidän viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten ... -
”Mutta ei tässä muuta” : asiointitilanteiden kielellinen rakenne ja osallistujien institutionaaliset roolit Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastossa
Lähderanta, Iida (2020)Maisterintutkielmassani perehdyn Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston asiointitilanteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisista toimintajaksoista asiointitilanne rakentuu? sekä 2. Millaisia institutionaalisia rooleja ... -
Allianssikatkokset ja korjausyritykset vuorovaikutuksen ja liikesynkronian näkökulmasta pariskunnan kahdessa pariterapiaistunnossa
Parkkila, Soile (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin terapeuttisen allianssin katkoksia pariterapiassa. Tarkemmin tutkimuksen kohteena olivat katkoksia aiheuttavat ja ilmentävät tekijät, sekä terapeuttien työskentely katkosten ratkaisemiseksi. ... -
S2-oppija mukana Fortnite-pelikeskustelussa : sanahaut, korjaukset ja kielenoppimisen mahdollisuudet
Poikonen, Sara (2024)Digitaalinen viihdepelaaminen on nykyisin hyvin suosittua. Sen on myös havaittu olevan hyödyllinen informaali kielenoppimistilanne. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan viihdepeli Fortniten pelaamisen aikaista kakkoskielistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.