Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan
tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen.
Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen
käytön tavoitteista ja niihin liittyvistä haasteita sekä selvittää, minkälaisten
harjoitteiden ja välineiden avulla he toteuttavat toiminnallista matematiikkaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan matematiikan opettamista ja
oppimista sekä määritellään toiminnallista matematiikkaa ja esitellään
opetusmenetelmiä, joiden avulla sitä voidaan toteuttaa. Tutkimukseen osallistui
yhteensä viisi opettajaa: kolme luokanopettajaa ja kaksi aineenopettajaa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua sekä
havainnointia. Tutkimusmenetelmänä toimi fenomenografia, jonka avulla
luokittelin aineistosta nousevat käsitteet neljän kategorian alle: toiminnallisen
matematiikan mahdollisuudet, edut ja haasteet sekä mitä käyttö edellyttää
opettajalta. Kuvasin niitä narratiivin kerronnan avulla.
Toiminnallinen matematiikka mahdollistaa syvällisempää ymmärtämistä
matematiikasta, aktivoi oppilasta ja lisää luokkahuoneen vuorovaikutusta.
Tulosten mukaan sen käyttö tarjoaa myös oppilaalle mahdollisuuden
omakohtaisten kokemusten saamiseen, lisää matematiikan opiskelun
mielekkyyttä, tarjoaa konkretiaa sekä huomioi oppilaiden yksilöllisiä tarpeita.
Käytön haasteina nousi esiin toimintavälineiden saatavuus, dokumentoinnin
vaikeus, oppimisympäristö, koulun toimintakulttuuri ja erityisesti lukioissa
ajan puute. Toiminnallisten menetelmien käyttö edellyttää myös opettajalta
uskallusta kokeilla sekä vaivaa tehdä toimintamateriaaleja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Käänteinen oppiminen ja teknologiset apuvälineet peruskoulun yläluokkien ja lukion matematiikan opetuksessa
Avikainen, Erika (2022)Tutkielma kokoaa yhteen tuloksia, joita on saatu käänteisen oppimisen sovelluksista peruskoulussa ja lukiossa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa on painotettu opetusteknologian hyödyntämistä. ... -
Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
Hiisvirta, Satu (2023)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä lu ... -
Opettajien matematiikkauskomukset ja matematiikan oppikirjan merkitys alkuopetuksessa
Perkkilä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
Suomela, Ella (2018)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä alan tutkimuskirjallisuus nostaa käsitteenmuodostusvälineiden käytöstä alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden käytöllä positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. ...