Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on
matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun
matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä
luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä oppimisen suhteen ja
millaisen merkityksen he näkevät oppikirjoilla olevan matematiikan
kielentämisessä. Matematiikan kielentämisellä tarkoitetaan tässä matemaattisen
ajattelun selittämistä suullisesti, kirjallisesti, välinein ja kuvin.
Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin
perehtymällä aikaisempiin tutkimuksiin. Aineistonkeruumenetelmänä oli
puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi alakoulun
luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä.
Aineistosta nousi keskeisinä kielentämistä kuvaavina käsitteinä
sanoittaminen, konkretisointi ja ymmärtäminen. Opettajat näkivät kielentämisen
edistävän matemaattisen ajattelun ja ymmärtämisen kehittymistä ja oppimista.
Keskeisinä keinoina he käyttivät selittämistä, piirtämistä, välineitä ja sanallisia
ongelmanratkaisutehtäviä. Opettajien käsitysten mukaan oppikirjan tulisi toimia
opetuksen runkona ja tukea opetusta, oppimista ja eriyttämistä.
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että opettajat pitävät matematiikan
kielentämistä tärkeänä opetuksessa ja oppimisessa. Heidän käsityksiensä
mukaan opetuksen ja oppikirjojen tulee tukea matematiikan kielentämistä,
sanoittamista, ymmärtämistä ja konkretisointia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
Eriksson, Susanna; Salovuori, Eeva (2022)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä nivelvaiheesta siirryttäessä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan välinen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun ... -
"Tätä osa-aluetta ja sen merkitystä usein vähätellään" : luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsityksiä TVT:n opettamisesta alakoulussa
Huttunen, Emmi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden sekä luokanopettajana työskentelevien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta alakoulussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ryhmien käsitykset ... -
Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”
Harja, Annika (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen. Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen ... -
Luokanopettajien ammatillinen kasvu yleisopetukseen integroitujen oppimisvaikeuksisten oppilaiden matematiikan opettajina
Hytönen, Kaija; Kuosmanen, Mika (2001) -
Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
Suomela, Ella (2018)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä alan tutkimuskirjallisuus nostaa käsitteenmuodostusvälineiden käytöstä alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden käytöllä positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.