dc.contributor.author | Harja, Annika | |
dc.date.accessioned | 2018-10-22T08:44:44Z | |
dc.date.available | 2018-10-22T08:44:44Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59889 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan
tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen.
Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen
käytön tavoitteista ja niihin liittyvistä haasteita sekä selvittää, minkälaisten
harjoitteiden ja välineiden avulla he toteuttavat toiminnallista matematiikkaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan matematiikan opettamista ja
oppimista sekä määritellään toiminnallista matematiikkaa ja esitellään
opetusmenetelmiä, joiden avulla sitä voidaan toteuttaa. Tutkimukseen osallistui
yhteensä viisi opettajaa: kolme luokanopettajaa ja kaksi aineenopettajaa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua sekä
havainnointia. Tutkimusmenetelmänä toimi fenomenografia, jonka avulla
luokittelin aineistosta nousevat käsitteet neljän kategorian alle: toiminnallisen
matematiikan mahdollisuudet, edut ja haasteet sekä mitä käyttö edellyttää
opettajalta. Kuvasin niitä narratiivin kerronnan avulla.
Toiminnallinen matematiikka mahdollistaa syvällisempää ymmärtämistä
matematiikasta, aktivoi oppilasta ja lisää luokkahuoneen vuorovaikutusta.
Tulosten mukaan sen käyttö tarjoaa myös oppilaalle mahdollisuuden
omakohtaisten kokemusten saamiseen, lisää matematiikan opiskelun
mielekkyyttä, tarjoaa konkretiaa sekä huomioi oppilaiden yksilöllisiä tarpeita.
Käytön haasteina nousi esiin toimintavälineiden saatavuus, dokumentoinnin
vaikeus, oppimisympäristö, koulun toimintakulttuuri ja erityisesti lukioissa
ajan puute. Toiminnallisten menetelmien käyttö edellyttää myös opettajalta
uskallusta kokeilla sekä vaivaa tehdä toimintamateriaaleja. | fi |
dc.format.extent | 148 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | toiminnallinen matematiikka | |
dc.title | Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä” | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810224471 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |