University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa

Thumbnail
View/Open
685.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Suomela, Ella
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä alan tutkimuskirjallisuus nostaa käsitteenmuodostusvälineiden käytöstä alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden käytöllä positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Käsitteenmuodostusvälineillä tarkoitetaan tässä konkreettisia käsin kosketeltavia välineitä, joita käytetään matemaattisten käsitteiden havainnollistamiseen. Alan kirjallisuudesta muodostetun teoriakatsauksen jälkeen etsittiin tieteellisistä tutkimusartikkeleista tuoreita tutkimustuloksia konkreettisten välineiden käytöstä ja hyödyistä matematiikan opetuksessa. Näiden pohjalta aiheesta muodostettiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuskirjallisuus nosti esille näkemyksen, jonka mukaan käsitteenmuodostusvälineistä on selkeästi hyötyä kaikkien alakoulun vuosiluokkien matematiikan opetuksessa. Näin ollen voimassa olevan opetussuunnitelman (POPS 2014) korostamille konkreettisille opetustavoille on olemassa tieteellinen perusta. Tutkimustulosten mukaan konkreettisten välineiden käyttö alakoulun matematiikan opetuksessa tuottaa perinteistä esittävää opetusta parempia oppimistuloksia. Tehokkainta oppimisen kannalta on käyttää käsitteen opettamiseen ensin konkreettisia välineitä, tämän jälkeen kuvia ja lopuksi symbolista esitystapaa. Parhaimmat oppimistulokset saadaan aikaan välineillä, jotka haastavat oppilaan ajatteluprosessia, eivätkä tarjoa vastausta valmiina. ...
Keywords
käsitteenmuodostusvälineet konkretia toiminnallisuus matematiikka opetus oppilaat oppiminen oppimistulokset alakoulu opettajat opetusmenetelmät kirjallisuuskatsaukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215299

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Käänteinen oppiminen ja teknologiset apuvälineet peruskoulun yläluokkien ja lukion matematiikan opetuksessa 

    Avikainen, Erika (2022)
    Tutkielma kokoaa yhteen tuloksia, joita on saatu käänteisen oppimisen sovelluksista peruskoulussa ja lukiossa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa on painotettu opetusteknologian hyödyntämistä. ...
  • "Miten tää liittyy matikkaan?" : opettajien kokemuksia toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta ongelmanratkaisusta matematiikan opetuksessa 

    Karvonen, Suvi; Godin, Pilvi-Sisko (2010)
  • Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa 

    Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ...
  • Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa 

    Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ...
  • Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla 

    Marjasalo, Hele (2022)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre