Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi selvitimme, miten erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä.
Tutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus ja tutkimusstrategiana käytimme fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston keräsimme haastattelemalla kuutta erityisopettajaa Etelä-Pohjanmaan alueelta. Kaksi osallistujista työskenteli erityisluokanopettajana ja neljä laaja-alaisena erityisopettajana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston hyödyntäen teemoittelua teoriaohjaavasti.
Tulokset osoittivat, että erityisopettajat kokivat toiminnallisen matematiikan tarpeellisena alkuopetuksessa. Valtaosa haastateltavista toteutti toiminnallisuutta opetuksessaan lähes joka päivä jossain muodossa. Lisäksi erityisopettajat kokivat vertaisuuden merkittävänä henkilökohtaisena tukimuotona toiminnallisuuden toteuttamisessa. Erityisopettajat hyödynsivät toiminnallisuuden toteuttamisessa runsaasti erilaisia toimintavälineitä ja -materiaaleja. Monipuoliset käytännön harjoitteet nousivat selkeästi esiin aineistosta ja jokainen haastateltavista erityisopettajista hyödynsi kehollisia harjoitteita opetuksessaan. Tutkimuksemme tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia,
mutta tässä tutkimuksessa toimme erityisesti erityisopettajien äänen kuuluviin. Tulosten perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että toiminnallisuus koetaan positiivisena asiana ja sillä nähdään olevan paikkansa alkuopetuksessa.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204272409Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish