Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen vaatii opeteltavan kielen käyttöä myös koulun ulkopuolella ja tähän videopelaaminen tarjoaa pelaajalle oivan alustan. Videopelaamisen linkittymistä kielenoppimiseen on tutkittu, mutta johtuen ilmiön suhteellisesta tuoreudesta ja jatkuvasta kasvusta uusien tulosten löytäminen ja linkittäminen aiheeseen on hyödyllistä.
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, miten yläkouluikäiset oppilaat suhtautuvat videopelaamiseen liittyen englannin kielen oppimiseen, eli kokevatko he oppivansa englantia videopeleistä ja jos kokevat niin minkälaisia asioita he saavat siitä irti.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyä joka pohjautuu vahvasti Erkkilän (2017) tutkimuksessaan käyttämään kyselyyn. Kysely suoritettiin eräässä Keski-Suomen yläkoulussa. Vastauksia kyselyyn tuli 207 vaikkakaan aivan jokainen vastaaja ei joko suorittanut kyselyä loppuun tai jätti vastaamatta joihinkin kysymyksiin. Kuitenkin jokaiseen kysymykseen tuli keskimäärin 180 vastausta.
Tulokset analysoitiin kvantitatiivista analyysiä hyödyntäen ja kyselyn avokysymyksiä analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta käy ilmi, että videopelaaminen on erittäin yleinen harrastus ja erilaisista asioista pitäville löytyi oma videopeligenrensä. Yläkouluikäiset olivat ylivoimaisesti sitä mieltä, että videopelien pelaaminen on merkittävä tuki englannin kielen oppimisessa. Merkittävimmät kielenoppimisen osa-alueet, joissa vastaajat kokivat kehittyneensä pelaamalla, olivat sanavarasto ja kommunikaatiotaidot. Tutkimuksessa käy myös ilmi korrelaatio peliajan ja pelaamisen hyödyllisyyden välillä: mitä enemmän pelaa, sitä enemmän kokee saavansa pelaamisesta irti. Tuloksista käy ilmi, että videopelaaminen on kielenoppimisen kannalta hyödyllinen harrastus joka tulisi laajemmin huomioida esimerkiksi kielten opettamisen saralla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.