Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?
Hildén, R., & Rautopuro, J. (2017). Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (pp. 26-43). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. http://hdl.handle.net/10138/229862
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017.
Artikkelissa paneudutaan lukio-opintojen vaikuttavuuteen tasa-arvoisten oppimistulosten
edistäjinä englannin kielen pitkän oppimäärän näkökulmasta. Tutkimusongelmat
kohdentuvat perusopetuksen päättövaiheen oppimistulosten
ja ylioppilastutkintoarvosanan yhteyksiin opiskelijan taustamuuttujien valossa.
Perusopetuksen aineisto kerättiin 2013 ja ylioppilaskoeaineistot samoilta opiskelijoilta
vuosina 2015–2016. Eniten ylioppilaskokeessa menestymistä ennusti perusopetuksen
päättyessä osoitettu kielitaito, etenkin kuullun ja luetun ymmärtämistaito.
Perusopetuksessa havaitut sukupuolten, jatko-opintosuunnitelmien,
vanhempien koulutustaustan ja koulun opetuskielen mukaiset erot kielitaidossa
näkyivät englannin ylioppilaskoemenestyksessä. Sitä selittivät eniten peruskouluaikainen
kielitaito, perusopetuksen päättöarvosana ja käsitys omasta osaamisesta.
Lukio-opetuksen aikana englannin taidon taso ja laatu kohenivat, mutta
saavutuserojen tasoittaminen säilyy opetuksen haasteena.
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-20-2Kuuluu julkaisuun
Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessaISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9596
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/229862Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27814512
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, Raili; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand, 2022)This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive ... -
”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa
Pollari, Pirjo (Helsingin yliopisto, 2020)Opiskelija-arvioinnilla on merkittävä asema kaikkialla koulumaailmassa, niin myös suomalaisessa lukiossa. Vaikutusvaltaisesta roolistaan huolimatta arviointia ja sen käytännön toteutusta lukiossa tai lukion kieltenopetuksessa ... -
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
Hyvää, oppimista edistävää arviointia etsimässä
Pollari, Pirjo (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023) -
Englannin opetuksen eriyttäminen : mahdollinen vai mahdoton tehtävä?
Roiha, Anssi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.