Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?
Hildén, R., & Rautopuro, J. (2017). Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (pp. 26-43). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. http://hdl.handle.net/10138/229862
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017.
Artikkelissa paneudutaan lukio-opintojen vaikuttavuuteen tasa-arvoisten oppimistulosten
edistäjinä englannin kielen pitkän oppimäärän näkökulmasta. Tutkimusongelmat
kohdentuvat perusopetuksen päättövaiheen oppimistulosten
ja ylioppilastutkintoarvosanan yhteyksiin opiskelijan taustamuuttujien valossa.
Perusopetuksen aineisto kerättiin 2013 ja ylioppilaskoeaineistot samoilta opiskelijoilta
vuosina 2015–2016. Eniten ylioppilaskokeessa menestymistä ennusti perusopetuksen
päättyessä osoitettu kielitaito, etenkin kuullun ja luetun ymmärtämistaito.
Perusopetuksessa havaitut sukupuolten, jatko-opintosuunnitelmien,
vanhempien koulutustaustan ja koulun opetuskielen mukaiset erot kielitaidossa
näkyivät englannin ylioppilaskoemenestyksessä. Sitä selittivät eniten peruskouluaikainen
kielitaito, perusopetuksen päättöarvosana ja käsitys omasta osaamisesta.
Lukio-opetuksen aikana englannin taidon taso ja laatu kohenivat, mutta
saavutuserojen tasoittaminen säilyy opetuksen haasteena.
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryParent publication ISBN
978-952-5993-20-2Is part of publication
Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessaISSN Search the Publication Forum
1799-9596
Original source
http://hdl.handle.net/10138/229862Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27814512
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ... -
The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, Raili; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand, 2022)This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive ... -
”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa
Pollari, Pirjo (Helsingin yliopisto, 2020)Opiskelija-arvioinnilla on merkittävä asema kaikkialla koulumaailmassa, niin myös suomalaisessa lukiossa. Vaikutusvaltaisesta roolistaan huolimatta arviointia ja sen käytännön toteutusta lukiossa tai lukion kieltenopetuksessa ... -
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
Hyvää, oppimista edistävää arviointia etsimässä
Pollari, Pirjo (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)