The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, R., Pulkkinen, J., & Rautopuro, J. (2022). The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language. Studies in Language Assessment, 11(2), 130-163. https://doi.org/10.58379/dqvs8821
Julkaistu sarjassa
Studies in Language AssessmentPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2022.
This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive language skills of listening and reading on two subsequent national evaluations in Finland, taken by students at the end of compulsory basic education and at the end of general upper secondary education, respectively. The research questions focus on (1) the relationship between students’ performance on the two tests and their gender, language of schooling and parents’ educational level, and (2) the relationship between the students’ receptive language proficiency at the end of basic education and general upper secondary education. The data were analysed using linear regression and quantile regression analyses. The effect of background variables on the proficiency was stronger for low-performing students than for highperforming students. Moreover, students’ proficiency on the receptive skills at the end of basic education well predicted that at the end of general upper secondary education across several points in the score distribution. The findings also indicated persistent challenges with respect to educational equality and equity that requires ongoing attention by policy-makers and test designers.
...
Julkaisija
Association for Language Testing and Assessment of Australia and New ZealandISSN Hae Julkaisufoorumista
2653-5335Asiasanat
large-scale assessment learning outcomes listening comprehension reading comprehension validation fairness justice vieraat kielet oppimistulokset koulutuspolitiikka kielen oppiminen kielitaito luetun ymmärtäminen ymmärtäminen kieli ja kielet oikeudenmukaisuus taustatekijät englannin kieli oppiminen tasa-arvo kuullun ymmärtäminen arviointi toinen kieli
Alkuperäislähde
https://arts.unimelb.edu.au/__data/assets/pdf_file/0006/4396263/SiLA_11.2_Hilden-et-al.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164830479
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I could learn more words” : involving stakeholders in defining L2 English reading constructs in diagnostic and dynamic assessment
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Koskela, Kristina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2024)There has been a growing effort to combine two L2 (second/foreign language) assessment frameworks that aim to promote student learning but have different theoretical roots – diagnostic and dynamic assessment. This paper ... -
Assessing foreign language listening comprehension by means of the multiple-choice format : processes and products
Anckar, Joanna (University of Jyväskylä, 2011) -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
Jokinen, Salla (2022)Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.