Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?

Abstract
Artikkelissa paneudutaan lukio-opintojen vaikuttavuuteen tasa-arvoisten oppimistulosten edistäjinä englannin kielen pitkän oppimäärän näkökulmasta. Tutkimusongelmat kohdentuvat perusopetuksen päättövaiheen oppimistulosten ja ylioppilastutkintoarvosanan yhteyksiin opiskelijan taustamuuttujien valossa. Perusopetuksen aineisto kerättiin 2013 ja ylioppilaskoeaineistot samoilta opiskelijoilta vuosina 2015–2016. Eniten ylioppilaskokeessa menestymistä ennusti perusopetuksen päättyessä osoitettu kielitaito, etenkin kuullun ja luetun ymmärtämistaito. Perusopetuksessa havaitut sukupuolten, jatko-opintosuunnitelmien, vanhempien koulutustaustan ja koulun opetuskielen mukaiset erot kielitaidossa näkyivät englannin ylioppilaskoemenestyksessä. Sitä selittivät eniten peruskouluaikainen kielitaito, perusopetuksen päättöarvosana ja käsitys omasta osaamisesta. Lukio-opetuksen aikana englannin taidon taso ja laatu kohenivat, mutta saavutuserojen tasoittaminen säilyy opetuksen haasteena.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2017
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Original source
http://hdl.handle.net/10138/229862
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801031035Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-5993-20-2
Review status
Peer reviewed
ISSN
1799-9596
Language
Finnish
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia
Is part of publication
Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa
Citation
  • Hildén, R., & Rautopuro, J. (2017). Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (pp. 26-43). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. http://hdl.handle.net/10138/229862
License
Open Access
Copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017.

Share