Projektioppimisen mallin kehittäminen kuvataiteen ja ympäristöopin monialaiseen ohjaamiseen
Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., & Lokka, A. (2017). Projektioppimisen mallin kehittäminen kuvataiteen ja ympäristöopin monialaiseen ohjaamiseen. In Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016 (pp. 32-42). Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA). Proceedings of the FMSERA annual symposium. https://journal.fi/fmsera/article/view/60945/27032
Julkaistu sarjassa
Proceedings of the FMSERA annual symposiumPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yhtenä tavoitteena on eheyttää
opetusta. Checkpoint Leonardo, muuttuva energia -oppimisprojektissa (CPLME)
yhdistimme luonnontieteen sisältöjä muihin kouluaineisiin, erityisesti kuvataiteeseen.
Samalla pyrimme kehittämään projektioppimisen mallin, joka eheyttää opettajan- ja
täydennyskoulutusketjun hyödyntäen koulun ulkopuolisia ja virtuaalisia
oppimisympäristöjä ja -yhteisöjä. Tutkimme opettajaopiskelijoiden näkemyksiä
oppiaineiden rooleista ja oppimisympäristöjen hyödyntämisestä. Kaikki kyselyyn
osallistuneet 27 opiskelijaa pitivät projektissa luonnontiedettä tietämiseen liittyvänä ja
23 heistä piti kuvataidetta tekemiseen liittyvänä oppiaineena. Oppimisympäristöinä
haluttiin eniten hyödyntää luontoa ja museoita. Opiskelijoista 10 ei osannut nimetä
yhtään virtuaalista oppimisympäristöä.
Julkaisija
Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)Konferenssi
Finnish Mathematics and Science Education Research Association annual symposiumKuuluu julkaisuun
Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-4583Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/fmsera/article/view/60945/27032Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27342637
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa
Salo, Anne-Elina; Routarinne, Sara; Juvonen, Riitta; Kaasinen, Arja; (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Suomalaisessa tulkinnassa monilukutaidosta lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen kuuluu kaikille oppiaineille ja siihen kuuluu myös tiedonalan kielen omaksuminen (esim. Harmanen, 2016). Näemme, että joustavuus moninaisissa ... -
Seksuaalikasvatus alakoulun kontekstissa : miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?
Lipiäinen, Piia (2016)Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
Nissinen, Anna; Huovari, Piritta (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ... -
Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Kilpeläinen, Anni; Raatikainen, Tanja (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.