Projektioppimisen mallin kehittäminen kuvataiteen ja ympäristöopin monialaiseen ohjaamiseen
Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., & Lokka, A. (2017). Projektioppimisen mallin kehittäminen kuvataiteen ja ympäristöopin monialaiseen ohjaamiseen. In Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016 (pp. 32-42). Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA). Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/60945/27032
Published in
Proceedings of the FMSERA annual symposium;Date
2017Copyright
© Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yhtenä tavoitteena on eheyttää
opetusta. Checkpoint Leonardo, muuttuva energia -oppimisprojektissa (CPLME)
yhdistimme luonnontieteen sisältöjä muihin kouluaineisiin, erityisesti kuvataiteeseen.
Samalla pyrimme kehittämään projektioppimisen mallin, joka eheyttää opettajan- ja
täydennyskoulutusketjun hyödyntäen koulun ulkopuolisia ja virtuaalisia
oppimisympäristöjä ja -yhteisöjä. Tutkimme opettajaopiskelijoiden näkemyksiä
oppiaineiden rooleista ja oppimisympäristöjen hyödyntämisestä. Kaikki kyselyyn
osallistuneet 27 opiskelijaa pitivät projektissa luonnontiedettä tietämiseen liittyvänä ja
23 heistä piti kuvataidetta tekemiseen liittyvänä oppiaineena. Oppimisympäristöinä
haluttiin eniten hyödyntää luontoa ja museoita. Opiskelijoista 10 ei osannut nimetä
yhtään virtuaalista oppimisympäristöä.
Publisher
Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)Is part of publication
Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016ISSN Search the Publication Forum
2489-4583Keywords