”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ääntä kuuluviin ympäristöopin oppituntien suunnittelun pohjaksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) korostetaan oppilaan osallisuutta sekä
ajattelemaan oppimisen taitoja, ja tutkiva oppiminen vastaa tähän ajatukseen oppilaan ymmärrystä kasvattavana oppimisen menetelmänä, jossa tieto nähdään yksilön ja yhteisön vuorovaikutuksessa rakentamana kokonaisuutena.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenologis-hermeneuttisena
tutkimuksena käyttäen monimenetelmällistä lähestymistapaa. Kohderyhmäksi valikoitui kolme alakoulun viidettä tai kuudetta luokkaa eri oppilaitoksissa sekä heidän opettajansa. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla keväällä 2023 ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksemme osoitti, että tutkivan oppimisen keinoja käytetään
oppitunneilla monipuolisesti ja oppilaat kokevat ne innostavina. Analyysi nosti esiin yhdessä tekemisen, erilaisissa ympäristöissä toimimisen sekä itse tekemisen oppilaille merkityksellisinä asioina. Tutkimustulokset ovat linjassa muiden tutkivasta oppimisesta tehtyjen tutkimusten kanssa ja vahvistavat käsitystä siitä,
että tutkivan oppimisen käyttö oppitunneilla nähdään innostavana ja
oppimismotivaatiota kohottavana keinona ympäristöopin oppitunteja kohtaan.
Tämä vahvistaa ajatusta siitä, että tutkivan oppimisen keinot tulisi huomioida osana ympäristöopin oppituntien suunnittelua.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
Salo, Sakari (2016)Lukuvuonna 2016 / 2017 käyttöön otettavan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden myötä kemian opetuksen tulee muuttua tutkimuksellisemmaksi ja toiminnalliseksi. Eräs avain tämän tavoitteen saavuttamiseen on tutkivan ... -
Seksuaalikasvatus alakoulun kontekstissa : miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?
Lipiäinen, Piia (2016)Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Tutkimuksellisuudesta innostusta alakoulujen kemian opetukseen : kehittämistutkimus osallistavan luokanopettajan perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisestä
Rukajärvi-Saarela, Maija (University of Jyväskylä, 2015) -
Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
Piiroinen, Helena (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös opiskelijan omaa näkemystä siitä, kehittyivätkö opiskelijan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.