Projektioppimisen mallin kehittäminen kuvataiteen ja ympäristöopin monialaiseen ohjaamiseen
Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., & Lokka, A. (2017). Projektioppimisen mallin kehittäminen kuvataiteen ja ympäristöopin monialaiseen ohjaamiseen. In Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016 (pp. 32-42). Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA). Proceedings of the FMSERA annual symposium. https://journal.fi/fmsera/article/view/60945/27032
Published in
Proceedings of the FMSERA annual symposiumDate
2017Copyright
© Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yhtenä tavoitteena on eheyttää
opetusta. Checkpoint Leonardo, muuttuva energia -oppimisprojektissa (CPLME)
yhdistimme luonnontieteen sisältöjä muihin kouluaineisiin, erityisesti kuvataiteeseen.
Samalla pyrimme kehittämään projektioppimisen mallin, joka eheyttää opettajan- ja
täydennyskoulutusketjun hyödyntäen koulun ulkopuolisia ja virtuaalisia
oppimisympäristöjä ja -yhteisöjä. Tutkimme opettajaopiskelijoiden näkemyksiä
oppiaineiden rooleista ja oppimisympäristöjen hyödyntämisestä. Kaikki kyselyyn
osallistuneet 27 opiskelijaa pitivät projektissa luonnontiedettä tietämiseen liittyvänä ja
23 heistä piti kuvataidetta tekemiseen liittyvänä oppiaineena. Oppimisympäristöinä
haluttiin eniten hyödyntää luontoa ja museoita. Opiskelijoista 10 ei osannut nimetä
yhtään virtuaalista oppimisympäristöä.
Publisher
Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)Conference
Finnish Mathematics and Science Education Research Association annual symposiumIs part of publication
Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016ISSN Search the Publication Forum
2489-4583Keywords
Original source
https://journal.fi/fmsera/article/view/60945/27032Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27342637
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Projektioppimisen ohjauksen ongelmatilanteet
Kuokkanen, Marjo-Riitta (2001) -
Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Kilpeläinen, Anni; Raatikainen, Tanja (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia ... -
Ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa
Salo, Anne-Elina; Routarinne, Sara; Juvonen, Riitta; Kaasinen, Arja; (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Suomalaisessa tulkinnassa monilukutaidosta lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen kuuluu kaikille oppiaineille ja siihen kuuluu myös tiedonalan kielen omaksuminen (esim. Harmanen, 2016). Näemme, että joustavuus moninaisissa ... -
Seksuaalikasvatus alakoulun kontekstissa : miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?
Lipiäinen, Piia (2016)Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ...